Select language / زبان خود را انتخاب کنيد

همکاری رسانه های دولتی ایران و روسیه در پخش اخبار غیر واقعی در مورد سوریه

RussiaTodayاگر شما هنوز قادر به تحمل کردن پوشش خبری ایران و روسیه از سوریه هستید، احتمالا با خبر ویدیویی خبرگزاری “روسیه امروز” Russia)(Today درباره بازگشت شهروندان سوری به خانه‌های ویران شده‌شان در حلب که به طور گسترده‌ای در رسانه‌های ایرانی نزدیک به دولت پخش شد، برخورد کرده‌اید.

خبر درباره حضور ۱۴۰۰۰ هزار شهروند سوری در روستایی خارج حلب است که اذعان می‌کند بعد از حمله شورشیان به آن منطقه فرار کرده‌اند. اما اکنون بعد از به دست گرفتن کنترل وضعیت توسط نیروهای رژیم به آنجا بازگشته‌اند. به نظر این رسانه‌ها اکنون شهروندان احساس امنیت می‌کنند. این خبر مدعی می‌شود که شهروندان برای پیدا کردن خانه‌های خود چه مخروبه و چه چپاول شده به آنجا بازگشته‌اند. بدون گفتن اینکه چه کسی مقصر بوده است. هرچند به طور ضمنی شورشیان را مقصر می‌دانند.

هرکسی که اخبار واقعی سوریه را دنبال کند می‌داند در دو ماه گذشته ارتش سوریه به طور مستمر در حلب از بشکه‌های انفجاری استفاده کرده است و به طور قطع این یکی از بی‌رحمانه‌ترین فجایع تاریخ است. بسیاری از این خانه‌ها توسط بمب‌های رژیم ویران گشته‌اند.
این خبر رسیدن نیروهای بشردوستانه در روستا را به تصویر می‌کشد و گزارشگر روستاییان را ناامیدانه نیازمند به کمک‌های اولیه توصیف می‌کند البته بی‌آنکه دلیل آن را ذکر کند.

در حقیقت همگان بر این نکته آگاه هستند که یکی از دلایل این ماجرا مسدود کردن مسیرها و جاده‌ها توسط نیروهای حکومت اسد و نرساندن آذوقه به مناطق در دست مخالفان است. نیاز به تذکر نیست که ماه‌های طولانی محاصره بر شهرهای مختلف در سوریه منجر به مرگ و قحطی ده‌ها هزار نفر در سوریه شده است.

یکی دیگر از مجازات‌های جمعی رژیم اسد شامل سوزاندن مناطق کشاورزی و انبارهای غذایی در شهرها و روستاهای اطراف حلب است.
دو روز پیش مخالفان و حکومت سوریه در کنفرانس ژنو ۲ درباره تسهیل کردن شرایط در حمص و اجازه حضور نیروهای بشردوستانه در شهرها به مذاکره نشستند. حکومت اسد بر سر اجازه خروج زنان و کودکان توافق کرد اما محاصره را تمام نکرد. (برای لحظه‌ای درنگ کنیم و فکر کنیم. دولت با مردمی مذاکره می‌کند که آنها را به اتهام “تروریسم خارجی” متهم می‌کند. در حالی که صحبت بر سر اجازه حکومت خیرخواه برای کمک‌های اولیه به مناطق تحت محاصره حکومت است، آن هم برای حفظ مردم خودش از قحطی و مرگ. این چگونه دولتی است؟)

برگردیم به خبر روسیه امروز که گزارشگر اشاره‌ای به نام روستا ندارد و تفسیرها و زیر نویس‌های داده شده به مخاطبین این فرض را القاء می‌کند که صحبت درباره کل شهر حلب است که گزارش آن را مرتعش و متلاطم اما در حقیقت ایمن توصیف می‌کند. گزارش ذکر می‌کند در بخش‌های شرقی شهر درگیری بین فرقه‌ای از شورشیان میانه رو و گروه‌های تندرو القاعده است. در حالی که نیروهای دولتی سعی در جنگیدن با هر دو را دارند درگیری ادامه دارد.

هر آنکس که می‌داند در سوریه چه می گذرد، می‌داند که بخش بزرگی از حلب در اثر بمباران رژیم ویران شده است. از نظر بسیاری از مردم یکی از دلایل اصلی درگیری نیروهای مخالف میانه‌رو با گروه تندرو داعش این است که داعش نه به نفع انقلاب که به نفع حکومت اسد در حال جنگ است.

داعش هیچ گاه به طور واقعی با نیروهای رژیم درگیر نشده است. آنها تنها به مناطق آزاد رفته و نیروی سرکوب‌گر خود را در آنجا پیاده کرده‌اند.

حتی مدرکی وجود دارد که بارها هواپیماها و تانک‌های ارتش حکومت اسد از فراز واحد‌های داعش گذشته‌اند بی‌آنکه بر آنان آتش گشوده باشند و تنها به سمت نیروهای مسلح دیگر رفته و شلیک کرده‌اند.
بنابراین هرآنچه ی شنوید باور نکنید مخصوصا اگر از طرف پروپاگاندای هواداران حکومت اسد باشد که از رسانه‌های تحت کنترل دولت‌های ایران و روسیه به گوش می‌رسد.

منبع:
http://english.farsnews.com/player.aspx?nn=13921108000338

http://basijpress.ir/fa/news-details/16286/بازگشت-آرامش-به-استان-حلب-در-سوریه-/

http://www.farhangnews.ir/content/4328

http://www.yjc.ir/fa/news/4316485/بازگشت-آرامش-به-زندگی-مردم-حلب

http://khabarfarsi.com/ext/4108517

پاسخ دهید