Select language / زبان خود را انتخاب کنيد

آخرین اخبار از سوریه – ۶ ژانویه ۲۰۱۴

– شیخ سوری نزدیک به بشاراسد فتوای “تجاوز جنسی” را صادر کرد
– “ارتش الکترونیکی”رژیم سوریه، اسکایپ را هک می‌کند
– ترکیه در مرز سوریه دیوار دیگری می‌سازد

شیخ سوری نزدیک به بشاراسد فتوای “تجاوز جنسی” را صادر کرد

#جنایات‌حکومت‌سوریه قائم مقام دوم مفتی سوریه، عالی ترین مقام مذهبی این کشور، فتوایی صادر کرد که بر اساس آن اعضای ارتش سوریه می توانند با همسران، خواهران، مادران و دختران گروه مسلحی که علیه آنان می‌جنگند، بدون قرارداد ازدواج، رابطه جنسی داشته باشند (به بیان دیگر، تجاوز جنسی به زنانی که از بستگان مخالفان هستند) و این -آنگونه که او در مصاحبه خود در هفته گذشته به شام اف ام گفته است- “مجازاتی است برای سکوت آنها در قبال جنایاتی که این تروریست‌ها مرتکب شده‌اند”.
عبدالرحمان علی الضلع، در محل زندگیش در شهری نزدیک ادلب، به داشتن رابطه نزدیک با سرویس‌های اطلاعاتی حکومتی شهرت دارد و بنا به گزارش‌ها اطلاعات بسیاری -از جمله نزدیکان خویش- را در اختیار آنان قرار داده است.
منبع: زمان الوصل http://www.zamanalwsl.net/news/45021.html

———————

“ارتش الکترونیکی”رژیم سوریه، اسکایپ را هک می‌کند

#جنایات‌حکومت‌سوریه در سال جدید، رسانه اجتماعی اسکایپ توسط -به اصطلاح- ارتش الکترونیکی سوریه، هک شد. صفحه رسمی توییتر و فیس بوک شرکت تلفن اینترنتی، که متعلق به مایکروسافت است، در پیامی به کاربران هشدار داد: “از ایمیل‌های مایکروسافت (هات میل و اوت لوک) استفاده نکنید. اطلاعات شما کنترل و به دولت فروخته می‌شود”. اسکایپ حمله سایبری را تصدیق کرد اما گفت هیچ اطلاعاتی افشا نشد.
ارتش الکترونیکی سوریه گروهی از هکرها هستند که در حمایت از حکومت سوریه، بارها و بارها، به دشمنان این رژیم -از جمله وبسایت اپوزیسیون و حساب‌های کاربری رسانه‌های اجتماعی و همچنین بنگاه‌های خبررسانی‌ چون بی بی سی و نیو یورک‌تایمز که از جنایات رژیم گزارش می‌دهند- حمله ور شده‌اند.
پیام هک که در رسانه اجتماعی اسکایپ گذاشته شد، به افشاگری‌های اخیر ادوارد اسنودن اشاره دارد که گفته بود این شرکت با آژانس امنیت ملی سازمان ملل(NSA)، برای کنترل مکالمات خصوصی شهروندان، همکاری می‌کند.
منبع: رویترز

نظر مسئول رسانه های اجتماعی نامه شام:
تعدادی از مفسران سوریه اظهار داشتند که هکرها رژیم سوریه حمله خود به اسکایپ را به مسئله حساس بین‌المللی نظارت دولت ربط می‌دهند که این “حرکتی هوشمندانه اما کم ارزش” و به منظور برانگیختن حس همدردی جامعه جهانی است تا وانمود کند آنها (حامیان رژیم سوریه) و مردم عادی در سراسر جهان است “در یک جناح” هستند.

———————————–

ترکیه در مرز سوریه دیوار دیگری می‌سازد

#پناهجویان‌سوریه ترکیه در حال ساخت دیواری به بلندی چهارمتر در کنار بخش‌هایی از مرز خود با سوریه در جنوب شرقی استان غازی عینتاب است. این دیوار با هدف متوقف کردن “عبور غیر مجاز” پناهندگان سوری که برای فرار از جنگ سوریه به ترکیه می‌گریزند ساخته می‌شود. به گزارش روزنامه ترکیه حریت، “مدتی طول می کشد” تا ساخت و ساز به پایان برسد.
ماه اکتبر گذشته، طرحی را برای ساخت دیوار دیگری بین نصیبین و قامشلی، به تظاهرات گسترده در هر دو طرف مرز منجر شده و باعث شد شهردار منطقه شرناق به نشانه اعتراض، دست به اعتصاب غذا بزند.
منبع: حریت

نظر خبرنگار نامه شام در جنوب ترکیه:
ترکیه همواره درمورد “درهای باز” سیاست خود نسبت به سوریانی که از کشور فرار می‌کنند، مباهات می‌کند و حقیقتا میزبان بسیاری از آنها بوده و یا از ورود و اقامت آنها در کشور چشم پوشی کرده است. آیا اکنون این امر در حال تغییر است یا این دیوار به چیزی جز پناهندگان مربوط است؟ آیا میتواند به دلیل ترس از ورود مبارزان کرد یا اسلامگراها به ترکیه باشد؟ مربوط به کنترل بیشتر جنبش سوری‌ها، پول، اسلحه و …؟

نظر سردبیر:
بر اساس ماده ۱۴ اعلامیه جهانی حقوق بشر، هر کس که از آزار و اذیت فرار می‌کند حق درخواست و اعطا پناهندگی در یک کشور دیگر را داراست- صرف نظر از اینکه چگونه کشور خود را ترک کرده و یا چگونه به کشور مقصد وارد شده است-. اقداماتی از جمله ساخت و ساز دیوار قطعا مانع احقاق این حق ظاهرا جهانی خواهد شد.

پاسخ دهید