Select language / زبان خود را انتخاب کنيد

آخرین اخبار سوریه – ۴ ژانویه ۲۰۱۴

AbuRayyan

-اعتراضات گسترده روز جمعه علیه جنایات القاعده در سوریه
-چرا ایران خواستار حضورش در نشست ژنو۲ است؟

اعتراضات گسترده روز جمعه علیه جنایات القاعده در سوریه

تظاهرات مردمی، روز جمعه در سراسر کشور سوریه، برای محکوم کردن جنایات حکومت این کشور و همچنین دولت اسلامی عراق و شام(ISIS) برگزار شد. ISIS یکی از شاخه‌های فرعی القاعده است که، بسیاری بر این باورند، با حکومت سوریه همکاری می‌کند. اعتراضات روز جمعه، “روزشهید أبوریان، قربانی خیانت” نامیده شد. أبوریان که نام اصلی او دکتر حسین السلیمان است، فرمانده و مبارزی محبوب بود که در یک گروه اسلامی در سوریه به نام جنبش “احرار الشام” -در بخش تل أبيض در مرز ترکیه و سوریه و سایر بخش ها-فعالیت می‌کرد. او به نمایندگی از احرار الشام به مذاکره با رهبران ISIS رفت تا تنش های موجود بین مبارزان گروه های مسلح در سوریه را کاهش دهد، اما توسط ISIS بازداشت شد، به مدت 20 روز تحت شکنجه بود و در نهایت کشته شد. خبر قتل و تصاویری از بدن تکه پاره او، بی‌حرمتی بود به تمامی گروههای سیاسی مخالف حکومت سوریه.

همچنین، در ماه گذشته، ISIS به یک مرکز مستقل رسانه در شهرک آزاد کفرنبل حمله ور شدند و- ظاهرا به دلیل اینکه شخصی در این مرکز تصویری در تمسخرمبارزان ISISمنتشر کرده بود- رایانه ها و سایر تجهیزات را ضبط کردند. این شهرک در شمال غربی استان ادلب قرار دارد که با توجه به پلاکاردها و شعارهای خلاق که توسط فعالان در اعتراضات به طور گسترده تولید و توزیع شده است، برای بسیاری از مردم سوریه حکم یکی از پیشوایان انقلاب را دارد.

معترضان در شهر حلب فریاد “ارتش آزاد برای همیشه، اسد و ISISرا شکست بده” سر می‌دادند. آن‌ها در مناطق دیگر شعار مشابه می‌دادند و یا پلاکارد‌هایی با پیام‌های مشابه حمل می‌کردند. در شهر کفر تخاریم، در نزدیکی ادلب، سربازان ISIS تظاهر کنندگانی که شعارهایی بر ضد آنان می‌دادند را به گلوله بستند.

در همین حال، تعدادی از گروه‌های مخالف مسلح ضد رژیم سوریه به نیروهای مناطق شمالی کشور ملحق شده‌اند و یک گروه جدید به نام جیش المجاهدین (ارتش جهادگران) تشکیل شده است. این گروه در حال حاضرعلیه ISIS اعلان جنگ کرده است.

نظر مسئول رسانه های اجتماعی سوریه در نامه شام:
اسامی اعتراضات روزهای جمعه در سوریه به صورت دموکراتیک بر اساس آرای مردم در صفحه فیس بوک “انقلاب ۲۰۱۱ سوریه”-که بالغ بر ۸۷۰،۰۰۰ دنبال کننده دارد- انتخاب می شوند(۱). شایان ذکر است که یکی از نام های پیشنهادی برای این جمعه، “سوریه و عراق در اشغال ایران” بوده است. این نام ۳۳ درصد آرا را به خود اختصاص داده و این در حالی ست که نام انتخابی “جمعه شهید ابوریان، قربانی خیانت”، ۴۴ درصد رأی آورده است(۲).
(۱)https://www.facebook.com/Syrian.Revolution/app_126231547426086
(۲) https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10153821533025727&set=a.10150397575815727.619133.420796315726&type=1&relevant_count=1

——————-

چرا ایران خواستار حضور در نشست ژنو۲ است؟

#ژنو۲ #ایران_در_سوریه | در نمازجمعه امروز تهران، که معمولا جایگاه رسمی اظهار نظرهای حکومتی و شخصیت‌های نزدیک به آیت‌الله خامنه‌ای رهبر ایران است؛ احمد خاتمی خطیب این هفته نماز جمعه گفت: “در کنفرانس ژنو 2 با فشار آمریکا، که در رابطه با مسئله سوریه است، ایران را دعوت نکردند. الحمدالله ایران اسلامی هیچ نیازی به این مسئله ندارد اما بدانید بدون حضور ایران کنفرانس ژنو 2 شکست خورده است و راه به جایی نمی‌برد”. خاتمی ادامه داد: “شما چه بخواهید و چه نخواهید، ایران امروز یک قدرت بزرگ در جهان اسلام است و حضور ایران در هر مجمعی که حضور یابد، حضور منطق و استدلال است و دنیای استکبار اینها را نمی‌خواهد”.

اپوزیسیون سوریه موضوع شرکت ایران در کنفرانس ژنو را به شدت مورد سوال قرار داده است چراکه این مسئله نشان دهنده همدستی ایران-با حمایت‌های نقدی، فرستادن اسلحه و سرباز-در جنایات صورت گرفته توسط حکومت سوریه است. در مذاکره محرمانه اخیر میان اپوزیسیون سوریه و سفیر سابق آمریکا در دمشق-رابرت استفان فورد که مسئول اصلی پرونده سوریه در دولت آمریکاست-، نمایندگان اپوزیسیون سوریه نارضایتی خود را از احتمال حضور ایران در نشست ابراز کردند. بنا به گزارش ها، فورد گفته است که این مسئله را در نشست مقدماتی که بنا است با وزیر امور خارجه روسیه -میخائیل بوگدانف- و نماینده مخصوص سوریه در سازمان-اخضر ابراهیمی- ملل داشته باشد، مطرح خواهد کرد. (۱)

نظر سردبیر:

این نکته که خاتمی اشاره‌ای به راه‌حلی سیاسی برای پایان دادن به جنگ نمی‌کند، بسیار جالب توجه است. جنگ سوریه برای دولت ایران بازی قدرت است که در آن می‌تواند اهمیت منطقه‌ای و بین‌المللی خود را اثبات کند؛ بدون در نظر گرفتن مردم و هزینه های سیاسی و اقتصادی برای مردم سوریه و ایران. و اگر این اشتیاق ایران برای در قدرت بودن توسط آمریکا و دیگر کشورها به رسمیت شناخته نشود، جنگ و خونریزی باید ادامه یابد. گفته‌های خاتمی را اینگونه می‌توان فهمید.

(۱) http://www.all4syria.info/Archive/122420

پاسخ دهید