Select language / زبان خود را انتخاب کنيد

ارتش سوریه را فراموش کنید، این بسیج جمهوری اسلامی است

107064_origیکی از فرماندهان ارشد سپاه در افشاگری جدیدی زوایای تازه‌ای از حضور نظامی ایران در بحران سوریه را فاش کرد. سردار حسین همدانی، که مسئولیت نظارت بر عملیات سپاه پاسداران در سوریه را بر عهده دارد اخیراً در سخنانی مدعی شده است که نیروهای بسیج در «14 استان کشور سوریه تشکیل شده اند.»

نیروی بسیج یا سازمان بسیج مستضعفین ایران گروهی شبه نظامی است که در سال 1357 به دستور آیت الله خمینی تشکیل شده و دولت ایران از آن برای سرکوب مخالفان سیاسی و حرکت‌های مردمی استفاده می شود.

سردار همدانی پیش از این فرماندهی نیروی انتظامی تهران بزرگ را بر عهده داشته است و از فرماندهانی بود که در سرکوب اعتراضات پس از انتخابات ریاست جمهوری سال 88 نقش مهمی داشت. گفته می‌شود پس از آغاز انقلاب سوریه در مارس 2011 وی در کنار فرمانده سپاه قدس سردار قاسم سلیمانی عهده دار مسئولیت «مشاوره دادن» به حکومت سوریه شده است.

به گزارش خبرگزاری ایسنا این سخنان در مراسم یادواره شهدای استان همدان در تاریخ 6 تیر سال جاری مطرح شد و در این مراسم شماری از پرسنل و فرماندهان سپاه نیز حاضر بودند. در توضیح اینکه نیروهای بسیج این 14 استان چه کسانی هستند، سردار همدانی مدعی شد ده هزار نفر از شورشیانی که برعلیه اسد می جنگیدند اکنون «بسیجی شده اند» و به نفع اسد می جنگند.

وی افزود که علاوه بر این 100 هزار بسیجی آموزش دیده ایرانی نیز «متقاضی حضور و جنگیدن در سوریه هستند» اما ایران «نیازی به اعزام نیرو»ندارد – موضوعی که البته صحت ندارد.  تربیت نیروهای شبه نظامی وفادار تنها به سوریه منحصر نمی شود. به گفته همدانی «بعد از لبنان و سوریه و با تشکیل بسیج، سومین فرزند انقلاب اسلامی ایران در عراق متولد می‌شود. »

پیش تر نیز همدانی در ماه مه 2014 در یک افشاگری مشابه، مدعی شده بود که بشار اسد «به نیابت از ایران در جنگ سوریه می جنگد»، ادعایی که نشان می‌دهد کنترل واقعی اوضاع در سوریه در دست ایران است. وی همچنین تهدید کرد که اگر جنگ در سوریه بیش از این بالا بگیرد، 130 هزار نیروی بسیج در ایران «آماده اعزام به سوریه» هستند.

این سخنان بی سابقه در خبرگزاری فارس که به سپاه پاسداران نزدیک است انعکاس یافت اما به سرعت از وبسایت این خبرگزاری حذف شد. هرچند در زمان کوتاه وجودش روی وبسایت فارس رسانه‌های مختلف از جمله نامه شام تصویر خبر را مشاهده و منعکس کردند. [2

پیش از این در سپتامبر سال 2012 نیز همدانی اعلام کرد بود که نیروهای سپاه قدس برای «یاری و آموزش» حکومت بشار اسد در سوریه حضور دارند. [3] در آوریل 2014 نیز یکی دیگر از مقامات بلندپایه نظامی ایران اعتراف کرده بود که سپاه پاسداران نقشی مهم در تشکیل و سازماندهی نیروهای شبه نظامی سوریه -که به نام نیروهای دفاع ملی شناخته می شوند- با الگوبرداری از بسیج در ایران خبرداد.

نظر سردبیر:

جنگ سوریه اکنون دیگر جنگ حکومت ایران به شمار می‌آید – نه جنگی که در آن سوریه به نمایندگی از ایران می جنگد بلکه جنگی که ایران به مستقیم شکل درگیر است. مخالفان حکومت سوریه اکنون با نیروهای ایرانی متشکل از سپاه پاسدارن، بسیج و همینطور حزب الله لبنان و شبه نظامیان عراقی در حال جنگ هستند.

مناطق تحت کنترل حکومت در سوریه اکنون دیگر حکم کشوری اشغال شده توسط سپاه پاسداران را دارند. بشار اسد تنها عروسکی خیمه شب بازی را دارد و حکومت او تنها پوسته ای ظاهری است. اربابان واقعی او فرمانده عملیاتهای سپاه در سوریه، سردار سلیمانی و سردار قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس هستند. علی خامنه ای کسی است که در مورد امور کلان در سوریه حرف آخر را می زند، چنان که قدرت مطلق در ایران نیز در دستان اوست.

خوانندگان ما شاید به یاد بیاورند که سردار سلیمانی هم در برنامه انتخاباتی خود برای انتخابات ریاست جمهوری سوریه که در نامه شام منتشر شد قول داده بود:

«من ارتش سوریه را منحل و آن را با سپاه پاسداران سوریه، نیرویی که به مراتب منظم‌تر و وفادارتر از ارتش فعلی خواهد بود جایگزین خواهم کرد. ارتش سوریه چنان که از آغاز دردسر فعلی در مارس 2011 دیدیم نمی‌تواند از پس درگیری‌ها برآید.

ما تاکنون نیروی دفاع ملی را با الگوبرداری از بسیج در سوریه به راه انداخته ایم و نتایج مثبت آن را دیده ایم. نسخه سوری سپاه پاسداران تکمیل تلاش‌هایی خواهد بود که ما تاکنون برای تأمین امنیت سوریه انجام داده ایم.

سپاه پاسداران سوریه نیز مانند نسخه ایرانی آن در راس قدرت قرار خواهد داشت؛ قدرت باید در دست فرماندهان قدرتمند نظامی باشد، نه رئیس جمهورها و وزرای غیرنظامی ضعیف.» [5]

برمبنای صحبت‌های اخیر سردار همدانی، به نظر می‌رسد رؤیای سردار سلیمانی برای آینده سوریه در حال تحقق است.

پانویس ها:

[1] http://isna.ir/fa/news/93040603516/%D8%AA%D8%A7%D8%B2%D9%87-%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%86-%D8%B3%D8%AE%D9%86%D8%A7%D9%86-%D8%B3%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%B1-%D9%87%D9%85%D8%AF%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D9%85%D9%88%D8%B1%D8%AF-%D8%B3%D9%88%D8%B1%DB%8C%D9%87

[2] http://bit.ly/1pWhDPF

[3] http://online.wsj.com/news/articles/SB10000872396390443720204578000482831419570

[4] http://bit.ly/TWvhFG

[5] http://bit.ly/VTTSM8

پاسخ دهید