Select language / زبان خود را انتخاب کنيد

اسد به سپاه پاسداران بیش از نیروهای مسلح خود اعتماد دارد

بر اساس گزارش‌های رسیده، معاون سابق رئیس‌جمهور سوریه، فاروغ الشرع، که معمولا به عنوان سیاستمداری عاقل و دوراندیش از او یاد می‌شود ماه‌هاست در دمشق تحت بازداشت خانگی‌است. به گفته یکی از مقامات بلندپایه عراقی که مایل به فاش کردن نامش نیست، دلیل این برخورد سختگیرانه با الشرع بیش از آنکه اعتراض او به سرکوب خشونت‌بار معترضان غیرمسلح در ابتدای انقلاب سوریه باشد، به مخالفت او با دخالت ایران در بحران سوریه باز می‌گردد.

بنابه ادعای این گزارش، الشرع مخالف به میان کشیدن پای سپاه پاسداران، حزب‌الله لبنان و جنگجویان شیعه عراقی در جنگ سوریه بود، زیرا باور داشت این موضوع باعث وارد شدن سایر قدرت‌های منطقه‌ای به قائله و مسلحانه شدن اعتراضات مردم خواهد شد- اتفاقی که هم‌اکنون درست همانطور که الشرع پیشبینی کرده‌ بود رخ داده است. علاوه بر این الشرع سعی داشت نقش روسیه و عربستان سعودی را برای دست‌یابی دو طرف درگیر به توافقی سیاسی تقویت کند، رویکردی که می‌توانست نقش ایران در سوریه را مورد تهدید قرار داده و محدود کند.

نکته قابل توجه این است که الشرع نه توسط پلیس یا ارتش سوریه، که توسط سپاه‌ پاسداران حصر شده‌است. بر اساس اطلاعات این منبع عراقی، سپاه از بشار اسد خواسته‌است حفاظت از هر دو ساختمان مسکونی الشرع در دمشق را به سربازان سپاه بسپرد، زیرا نگران این بودند که هر گروه مسلح سوری از جمله گارد جمهوری – که به وفاداری به بشار اسد و برادرش ماهر مشهور هستند- اگر به چنین کاری گماشته شوند با الشرع «تبانی کرده و او را به خارج از سوریه فراری خواهند داد.»

منبع: روزنامه السیاسه، http://tinyurl.com/kfkhccc

نظر سردبیر:
این نخستین باری نیست که اخباری مبنی بر قدرت و تسلط سپاه بر امور مختلف در سوریه منشر می‌شود. چندی پیش هم ما گزارشی در مورد نقش سپاه پاسداران در آموزش و هدایت جنگجویان حزب‌الله منتشر کردیم که در آن به بی‌اعتمادی حزب‌الله به نیروهای سوری و ترجیح آنها به اجرای مستقل عملیات‌هایشان در خاک سوریه اشاره می‌شد. این اخبار چه نسبتی به سیاست «غیرمداخله‌جویانه»ای که آقای روحانی در شعارها و سخنرانی‌هایش تکرار می‌کند دارد؟

پاسخ دهید