Select language / زبان خود را انتخاب کنيد

بشکه‌های انفجاری و موشک‌های روسی، دشمن جان غیرنظامیان

HRW-Aleppo-Barrels-Mapسازمان دیده‌بان حقوق بشر در گزارشی جدید خود اعلام کرد فرو ریختن بشکه‌های انفجاری بر مناطق تحت اختیار اپوزیسیون در شهر حلب توسط ارتش سوریه به صورت «سرتاسری» صورت گرفته و نظامیان و غیرنظامیان بدون هیچ نوع تمایزی در این حملات -که تا نوامبر سال ۲۰۱۳ ادامه یافتند- هدف قرار گرفتند.

این گزارش که در آن از تصاویر ماهواره‌ای و شهادت شاهدان عینی استفاده شده دست کم به ۳۴۰ منطقه از محلات حلب اشاره می‌کند که ویرانی رخ داده در آنها «به وضوح ناشی از انفجار بشکه‌های حاوی مواد منفجره است.»

بشکه‌های انفجاری بمب‌هایی ساده و ارزان هستند که با استفاده از سیلندرهای گاز، بشکه‌های نفت یا آبی که از مواد منفجره قوی و براده‌های آهن پر شده‌اند ساخته می‌شوند – افزودن براده‌های آهن که با بروز انفجار به شدت به اطراف پرتاب می‌شوند برای آن است که میزان آسیب‌رسانی این بمب‌ها به حداکثر برسد. این بشکه‌های انفجاری که به هیچ نوع سیستم هدایت و هدف‌گیری مجهز نیستند به صورت بی‌هدف از روی هلی‌کوپترها به پایین پرتاب می‌شوند و ممکن است در مناطق مسکونی یا نظامی فرود بیایند.

سارا لیا ویتسون، مدیر بخش خاورمیانه سازمان دیده‌بان حقوق‌بشر می‌گوید:‌ «استفاده از بشکه‌های انفجاری در مناطق مسکونی درست همان نتیجه‌ای را به بار آورد که انتظار می‌رود: صدها غیرنظامی جان سپردند و هزاران نفر نیز از خانه‌هایشان آواره شدند. این بمب‌های غیرهوشمند اگر هم در طول به‌کار گیری‌شان واقعا یک هدف نظامی را با موفقیت منهدم کرده‌باشند صرفا از روی شانس بوده‌است. »

فعالان محلی تخمین می‌زنند بشکه‌های انفجاری فروریخته شده روی حلب دست کم جان ۲۳۰۰ غیرنظامی را بین نوامبر ۲۰۱۳ و مارچ ۲۰۱۴ گرفته‌اند.
سازمان ملل در قطعنامه‌ای که در ۲۲ فوریه ۲۰۱۴ تصویب شد از تمام گروه‌های درگیر در سوریه خواست «بکارگیری سرتاسری و بدون تمایز سلاح، از جمله گلوله باران و پرتاب بمب از هوا در مناطق مسکونی را متوقف کنند» اما ظاهرا کسی قصد اجرایی کردن این قطعنامه یا مواد دیگر تصویب شده در این مورد را ندارد.

همزمان «مرکز ثبت تخلفات» در گزارشی خبر از بکارگیری جت‌های جنگنده روسی سوخو در حمله ارتش سوریه به روستاهای اطراف شهر ادلیب می‌دهد. در ۱۵ مارچ ۲۰۱۴ همزمان با سومین سالگرد آغاز انقلاب سوریه بسیاری از شهرهای و روستاهای استان ادلب مورد بمباران سنگین هوایی به وسیله این جت‌های جنگنده قرار گرفت. بر اساس این گزارش در این حملات نیروهای ارتش سوریه از موشک‌های روسی با درجه تخریب بسیار بالا بهره گرفتند، امری که به مرگ ۲۰ غیرنظامی، زخمی شده ده‌ها نفر و تخریب تعداد قابل توجهی از منازل مسکونی انجامید.

منبع:

http://www.hrw.org/news/2014/03/24/syria-unlawful-air-attacks-terrorize-aleppo
http://www.vdc-sy.info/index.php/en/reports/1395627722

نظر سردبیر:
اکنون دیگر تردیدی در این مورد وجود ندارد که هزینه گزاف تسلیحات نظامی که روسیه در اختیار بشاراسد قرار می‌دهد توسط حکومت ایران پرداخت می‌شود، امری که نه تنها به اقتصاد فلج ایران بیش از پیش فشار می‌آورد بلکه ایران را در چشم جهان شریک جرم حکومت سوریه در قتل‌عام مردمش کرده‌است. حضور نظامی نیروهای سپاه و شبه نظامیان تحت حمایت آنها -حزب الله لبنان و شبه نظامیان عراقی- را نیز به این حمایت اقتصادی اضافه کنید … کی و کجا بانیان و حامیان این خونریزی در پیشگاه عدالت فراخوانده خواهند شد؟

پاسخ دهید