Select language / زبان خود را انتخاب کنيد

جعل خبری در مورد دختر سعودی شرکت کننده در «جهاد سکسی»

sexjihad_thumb

آيا چنین چیزی اساسا وجود دارد؟

چند رسانه حکومتی ایرانی پیش از همه، بولتن نیوز [۱]- هفته گذشته گزارشی را منتشر کردند که به داستان یک دختر جوان اهل عربستان سعودی می‌پردازد که بنا بر این گزارش به سوریه سفر کرده تا در «جهاد نکاح» شرکت کند و پس از باردار شدن از جنگجویان اسلامگرایی که با آنها همبستر شده به عربستان بازگشته‌است. اما وبلاگ‌ نویسان ایرانی دریافتند که این داستان هم مانند بسیاری از داستانهای دیگر ساخته و پرداخته حکومت است [۲].

بنا به شواهد این زن جوان که عایشه نام دارد و عکس او نیز در سایت بولتن‌نیوز منتشر شده، در واقع بازیگر پورنو‌ است و عکس او از وبسایت پورنوگرافی xhamster برداشته و دستکاری شده‌است.

شایعات مربوط به سفر زنان جوان به کشور جنگزده سوریه برای ارضا نیازهای جنسی جنگجویان اسلامگرا موضوعی است که ظرف یک‌سال گذشته در رسانه‌های طرفدار حکومت سوریه شنیده شده‌است. [۳] اما اطلاعات مستند و قابل اتکایی در این مورد منتشر نشده‌است.

در ژوئن ۲۰۱۳، ملیکا جباری روزنامه‌نگار تونسی کانال لبنانی المیادین که ایران آنرا پایه‌گذاری کرده‌استاستعفا داد به این دلیل که دریافت در این کانال تلویزیونی از روزنامه‌نگاران خواسته شده بود برای تامین منافع سیاسی مشخص، دست به «جعل گزارش‌» از جمله داستان‌هایی در مورد جهاد نکاح بزنند. ّ[۴]

در موردی دیگر اخبار، عکس‌ها و تصاویر ویدئویی که اخیرا در کانال‌های تلویزیونی وابسته به دولت سوریه نظیر سما و دنیا منتشر شده و جنگجویان اپوزیسیون سوریه را در حال به دار آویختن و بریدن اعضای بدن افراد در شهر کساب در شمال غربی سوریه نشان می‌دهد در واقع به یک فیلم ترسناک کانادایی به نام «تباهی درونی» (۲۰۰۵) تعلق دارند. [ ۵] این گزارش ساختگی به صورت گسترده در رسانه‌های حامی حکومت سوریه از جمله تلویزیون حزب‌الله لبنان، المنار و کانال لبنانی او‌.تی‌.وی انعکاس یافت.

پس‌زمینه:

نام «جهاد نکاح» اولین بار در دسامبر ۲۰۱۲ با انتشار تصویری از حساب توییتر یک روحانی اهل عربستان مطرح شد و در شبکه‌های اجتماعی پیچید. بر اساس تصویر منتشره این روحانی سلفی اعلام کرده بود «زنان مسلمان بالای ۱۴ سال می‌توانند با جهادگران متعدد به صورت ساعتی ازدواج کنند تا روحیه این جهادگران را تقویت کنند و در بهشت را به روی خود بازکنند

شیخ محمد العریفی روحانی سلفی سعودی که ظاهرا جزو چهره‌های مورد احترام اسلامگرایان افراطی به شمار می‌آید انتشار چنین توییتی در حساب کاربری خود را انکار کرد و گفت:‌«چنین فتوایی هرگز در حساب‌های کاربری فیس‌بوک و توییتر من منتشر نشده‌است.» [۶] بعلاوه، تعداد حروف این توییت ۲۰۰ حرف است در حالی که هرکسی که با این شبکه اجتماعی سر و کار داشته باشد می‌داند تعداد حروف مجاز در هر نوشته در توییتر ۱۴۰ حرف است و هیچ متنی با تعداد حروف بیش از ۱۴۰ تا اساسا قابلیت انتشار را نخواهد داشت، موضوعی که دروغین بودن چنین فتوایی را ثابت می‌کند.

پس از این ماجرا بود که رسانه‌های حامی دولت سوریه شروع به انتشار اخباری در مورد سفر کردن زنان و دختران خصوصا از کشور تونس به سوریه برای شرکت در «جهاد نکاح» کردند و معمولا به باردار شدن این زنان نیز اشاره کردند، اما تاکنون به جز تصاویر فتوشاپی و شهادت‌های دورغین سند و مدرک قابل اتکایی در مورد این موضوع منتشر نشده‌است.

سخنان وزیر کشور تونس در مورد «جهاد نکاح» در سپتامبر ۲۰۱۳ که همین شایعات را تکرار می‌کرد باعث شد این اخبار اندکی واقعی به نظر برسند اما وی نیز که گفته می‌شود به دلیل اختلافاتش با حزب حاکم بر این کشور (حزب النهضه) و برای وارد کردن فشار با آن این سخنان را به زبان آوردهدلیل و مدرک خاصی برای این ادعا ارائه نداد.

بی‌تردید کارگران جنسی با ملیت تونسی یا سایر ملیت‌ها در سوریه حضور دارند که ممکن است به اسلامگرایان تندرو نیز خدماتی ارائه کنند یا حتی توسط آنها مورد آزار و سواستفاده قرار بگیرند، اما کارگری جنسی به عنوان موضوعی که در همه جای دنیا وجود دارد بسیار متفاوت از داستان‌سرایی‌های رسانه‌های حامی حکومت سوریه در مورد «جهاد نکاح» است.

منابع:

[۱] http://www.bultannews.com/fa/news/197479/%D8%AF%D8%AE%D8%AA%D8%B1-%DB%B1%DB%B5%D8%B3%D8%A7%D9%84%D9%87-%D8%B3%D8%B9%D9%88%D8%AF%DB%8C-%D9%82%D9%87%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86-%D8%AC%D9%87%D8%A7%D8%AF-%D9%86%DA%A9%D8%A7%D8%AD-%D8%B9%DA%A9%D8%B3

(به نظر می‌رسد پس از انتشار گزارشات متعدد در مورد دروغین بودن این خبر، بولتن‌نیوز آن را حذف کرده‌است.)

[2] https://1ironi.wordpress.com/2014/04/03/porn-star/

[3] گزارش France 24 در این مورد را بخوانید:

http://observers.france24.com/content/20131001-sex-jihad-hoax-questions-syria

[4] https://www.youtube.com/watch?v=juQ10Ckcjtg

[5] http://orient-news.net/index.php?page=news_show&id=8584

[6] https://www.youtube.com/watch?v=8U1HfYGBPP0

پاسخ دهید