Select language / زبان خود را انتخاب کنيد

جنگجویان حزب‌الله «به ارتش اسد اعتماد ندارند»

یک وبسایت پرخواننده سوری اخیرا مصاحبه‌ای اختصاصی و روشنگر با جنگجویان حزب‌الله در سوریه انجام داده‌است{۱}. مقاله سایت «The Lebanon Debate» که چکیده‌ای از این گفتگوها را در خود دارد بر موضوع روابط رو به تیرگی جنگجویان حزب‌الله و ارتش سوریه متمرکز است اما علاوه برآن سوالات مهمی را نیز در مورد نقش حزب‌الله در سوریه مطرح می‌کند: اینکه فعالیت‌های این گروه به منافع و اهداف چه کسی خدمت می‌رساند و کنترل اوضاع در سوریه در واقع در دستان کیست؛ آیا این گروه در خدمت منافع ارتش اسد است یا سپاه پاسداران؟ در زیر نقل‌قول‌هایی از این مقاله را که به زبان عربی و در تاریخ دوم فوریه 2014 منتشر شده‌است می‌خوانید:

«در ارتش اسد سربازانی وجود دارند که با اپوزیسیون سوریه احساس نزدیکی می‌کنند و گروه دیگری از این سربازان نیز هستند که به هرکسی که به آنها پول بدهد اطلاعات نظامی را می‌فروشند».

«ما –اعضای حزب‌الله- به نقطه‌ای رسیده‌ایم که نمی‌توانیم همزمان با یکدیگر شبها به خواب برویم، همیشه یک یا دو نفر از ما برای نگهبانی بیدار می‌مانند تا مورد خیانت و حمله قرار نگیریم».

«طی درگیریهای قصیر‌ لزوم این موضوع حس شد که هرکدام از تانک‌های ارتش سوریه توسط یک جنگجوی حزب‌الله همراهی شوند. این روش کار هنوز هم در تمام درگیر‌هایی که در آن اعضای حزب‌الله حاضرند دنبال می‌شود.»

«این مسئله {غیرقابل اعتماد بودن بعضی از افسران ارتش سوریه} در حال حاضر از طریق استخدام خلبان‌های غیرسوری در حال حل شدن است تا مقامات مطمئن باشند خلبان‌ها واقعا به نقاط مورد نظر حمله‌ می‌کنند».

«جنگجویان “دفاع مردمی” هرگز خیانت نمی‌کنند. آنها تا لحظه آخر می‌جنگند و تابع فرمان‌ها هستند. ما به آنها به شدت اعتماد داریم و رهبران ما ترجیح می‌دهند جنگجویان حزب‌الله به جای هر گروه دیگر درکنار این گروه‌ها بجنگند.»

نظر سردبیر:
نطرات مصاحبه‌شونده در مورد درگیری‌های اطراف قصیر و قوطه در راستای سخنانی‌است که پیش از این از جنگجوبان حزب‌الله در رسانه‌ها منتشر شده بود، در نتیجه می‌توان آنها را با اطمینان پذیرفت. سوال مهمی که پیش می‌آید این است: آیا در میان خلبان‌هایی که شهرهای سوریه را بمباران می‌کنند، خلبانان ایرانی هم هستند؟ آیا آنها نیز در کشتاری که این حملات هوایی در مناطق مسکونی موجب می‌شوند شریک‌اند؟

توضیح:
«دفاع مردمی» گروهی شبه‌نظامی وابسته به حزب بعث و طرفدار اسد است که توسط حکومت سوریه راه‌اندازی و تجهیز نظامی می‌شود تا خلاهای موجود در ارتش بی‌انگیزه و غیرقابل‌اعتماد سوریه را پرکند. گفته می‌شود آموزش‌دادن به این گروه را حزب‌الله و سپاه قدس برعهده داشته‌است.

قصیر شهری‌است که بین حمص و منطقه حرمل در لبنان قرارگرفته، منطقه حرمل که تحت کنترل حزب‌الله است ظاهرا تعدادی از مخزن‌های تسلیحاتی مهم این گروه را نیز در خود جای داده‌است. قصیر در تابستان 2013 توسط حزب‌الله و سایر گروه‌های نظامی حامی حکومت سوریه تصرف شد. یکی از مهم‌ترین دلایل نگرانی بیش ‌از حد حزب‌الله در مورد این منطقه –که به دخالت این گروه در درگیری‌ها نیز انجامید- ظاهرا این است که امنیت محموله‌های سلاح ارسالی از ایران به سوریه در بندر منطقه حرمل را تضمین کند.

منابع:
1. http://www.lebanondebate.com/details.aspx?id=162256
2. برای مثال:
https://www.google.com/hostednews/afp/article/ALeqM5iQ2SB3y_z0wS2sTvuw6drjVinWAA?docId=CNG.01f292215b7595f85bf7abb1bd7eb279.81&hl=ar
https://now.mmedia.me/lb/en/interviews/hezbollah-fighter-details-ops-in-qusayr
https://www.youtube.com/watch?v=eXpZ9kC1auk

پاسخ دهید