Select language / زبان خود را انتخاب کنيد

«حزب الله خود تصمیم گرفته به سوریه برود »

The3وزیر خارجه ایران محمد جواد ظریف در روز جمعه هرگونه نقش ایران در فرستادن جنگجویان حزب‌الله لبنان به سوریه را انکار کرد. او که در اجلاس جهانی اقتصاد در داووس سوویس صحیت می‌کرد افزود: ما کسی را نمی‌فرستیم. حزب‌الله خود تصمیمش را گرفته‌است.
محمد جواد ظریف می‌خواهد این باور را بدهد که حزب‌الله لبنان یک گروه مستقل است. نه گروهی که توسط حکومت ایرات خلق، مسلح و تامین مالی شده و آموزش دیده است (ایده تشکیل حزب‌الله لبنان در سفارت ایران در دمشق در سال ۱۹۸۲ میلادی و به هدف جنگ با نیروهای اسرائیلی که در آن سال که به لبنان تجاوز کرده بودند شکل گرفت و در سی سال گذشته بیش از سی میلیارد دلار از ایران دریافت کرده است).

آگاهان با آقای طریف مخالفند. به عنوان مثال شیخ صبحی الطفیلی که رهبری حزب‌الله لبنان بین ۱۹۸۹ و ۱۹۹۱ را بر عهده داشته است، پس از اختلاف با ایران و این گروه از آنان جدا شد.

او در مصاحبه‌ای در سال ۲۰۱۳ به رویترز گفت که تصمیم مداخله در سوریه کاملا توسط جمهوری اسلامی ایران گرفته شده است: “من دبیرکل حزب بوده‌ام و می‌دانم که این تصمیم توسط ایرانی‌ها گرفته شده است و بدیل آن رویارویی با ایران خواهد بود… من می‌دانم که لبنانی‌ها در حزب‌الله و بیش از هر کس سید حسن نصرالله در مورد این جنگ متقاعد نشده‌اند”.

یک مسئول اطلاعاتی دیگر لبنانی به این آژانس خبری گفت: “حتی اگر حزب‌الله اعضای معقولی داشته باشد این تصمیم {جنگیدن در سوریه} توسط آنها گرفته نشده است. این تصمیم آن‌هایی است که حزب‌الله را خلق و ایجاد کرده‌اند، آنها مجبورند که از دستورهای ایران پیروی کنند”{۱}. افزون بر این آقای ظریف به راحتی از در نظر گرفتن جنگجویان ایرانی سپاه قدس که در سوریه مشغول نبرد هستند صرف نظر می‌کنند{۲}. آیا آنها نیز خود تصمیمات‌شان را می‌گیرند؟

نظر سردبیر:
ما دیگر نمی‌دانیم سخنان چه کسی را باور کنیم، ظریف یا روحانی؟ در صحبت‌هایشان در اجلاس جهانی در داووس اولی به ما می‌گوید به امید موفقیت اجلاس ژنو “بحران سوریه می‌تواند در یک سال آینده حل و فصل شود”. سپس رییس جمهوری، حسن روحانی بدبینی خود را در مورد بی‌نتیجه بودن کنفرانس بین‌اللملی صلح ژنو ۲ ابراز می‌کند و اضافه می‌کند که این گردهمایی “به نظر می‌رسد که به طور کامل از شرایط و واقعیات بحران سوریه آگاه نیست”.

منابع:
https://www.google.com/hostednews/afp/article/ALeqM5gyZgfREfF5FG4VM5sX0xTn3RptPA?hl=en
http://english.farsnews.com/newstext.aspx?nn=13921105000256
نگاه کنید به:
{۱} http://www.reuters.com/article/2013/09/26/us-syria-hezbollah-special-report-idUSBRE98P0AI20130926
{۲} شواهد بسیاری در دست است، به عنوان مثال این مستند بی بی سی را ببینید
https://www.youtube.com/watch?v=ZI_88ChjQtU

پاسخ دهید