Select language / زبان خود را انتخاب کنيد

روحانی:‌ دولت ایران حامی «صلح و ثبات» در سوریه است

همزمان با شرکت نیروهای سپاه و حزب‌الله در جنگ سوریه، روحانی مدعی‌ شد دولت ایران حامی «صلح و ثبات» در این کشوراست

روز چهارشنبه حسن روحانی رئیس جمهور ایران در سخنانی اعلام کرد « ایران در مبارزه با تروریسم جدی است و در برقراری صلح و ثبات در منطقه نیز از عزم و اراده کافی برخوردار است.» او با اشاره به اینکه «برگزاری انتخابات آزاد و خوب در سوریه می‌تواند بسیاری از ابهامات را از بین ببرد» افزود: «برای ایران بسیار مهم است که سوریه هرچه سریعتر به ثبات برسد و آمادگی لازم برای برگزاری این انتخابات را بدست آورد.» به گزارش سایت رسمی ریاست جمهوری، این سخنان در 19 فوریه 2014 و در ملاقات با رئیس پارلمان سوریه محمد جهاد اللحام بیان شده‌اند.

منبع: http://en.mehrnews.com/detail/News/102124

نظر سردبیر:
چنان که پیشتر نیز اشاره شد، این دست سخنان روحانی را به دو شیوه می‌توان تفسیر کرد. حالت نخست این است که دولت ایران از دخالت ماجراجویانه خود در سوریه پشیمان شده و درصدد خروج از این کشور است، در نتیجه در مسیر یک توافق سیاسی در سوریه گام بر می‌دارد و در حال دستیابی به توافقاتی پشت پرده با غرب است. حالت دوم ـ که محتمل‌تر است ‌ـ می‌تواند این باشد که سخنان اخیر تنها سرپوش بی‌معنای دیگری است بر اقدامات ایران در سوریه. گویا آقای روحانی فراموش کرده‌اند که همزمان با سخنان ایشان بیش از نیمی از جمعیت سوریه آواره یا پناهنده‌ و اغلب یا از گرسنگی رو به احتضارند و یا در بمباران‌ها جان می‌بازند. تمام این فجایع نتیجه کمپین مرگی است که نیروهای رژیم اسد با حمایت سپاه‌پاسداران، حزب‌الله لبنان و شبه‌نظامیان عراقی و مدیریت و حمایت لجستیکی ایران به راه انداخته‌اند.

گویا آقای رییس جمهور هنگام سخن گفتن از «انتخابات آزاد»، فراموش کرده است که هنوز ده‌ها هزار سوری در زندان‌های حکومت اسد محبوس هستند. و مهمتر از آن اینکه حکومت سوریه برای شهروندان ساکن در مناطق تحت کنترل خود، کارت‌های شناسایی جدیدی صادر کرده‌است و سوری های ساکن در مناطق تحت کنترل اپوزیسیون را به نوعی شهروند سوریه به حساب نمی‌آورد؛ در نتیجه فقط حامیان حکومت که کارت‌های شناسایی جدید دارند می‌توانند در هر «انتخابات آزاد و دموکراتیک» فرضی در آینده رای بدهند.

تنها چیزی که می‌تواند «ابهامات» موجود در ذهن مردم سوریه و همینطور ایرانیان را برطرف کند این است که نیروهایی که در کنار ارتش سوریه در این کشور می‌جنگند یعنی سپاه قدس، حزب‌الله لبنان و شبه‌نظامیان عراقی از این کشور خارج شوند. تنها در این صورت است که ادعای آقای روحانی در مورد «عزم و اراده سیاسی برای برقراری صلح و ثبات در منطقه» معنادار خواهد بود. این اقدام همچنین از وخامت «تروریزم تکفیری» – خطری که حسن نصرالله اخیرا در مورد آن هشدار داده است- نیز خواهد کاست و به این ترتیب از خونریزی بیشتر جلوگیری خواهد کرد.

پاسخ دهید