Select language / زبان خود را انتخاب کنيد

سربازان سوری اسیر در دست اپوزیسیون: کاش ایرانی بودیم

ویدئویی که اخیرا توسط فعالان سوری در یوتیوب منتشر شده‌است گروهی از سربازان ارتش سوریه که به اسارت درآمده‌اند را نشان می‌دهد که می‌گویند ترجیح می‌دانند ایرانی یا از اعضای حزب‌الله بودند تا رژیم اسد برای آزادی آنها (و تبادل آنها با اسرای اپوزیسیون) دست به تلاش و مذاکره می‌زد.[1]

این سربازان که تعداد آنها به حدود بیست نفر می‌رسد سال گذشته در درگیری‌ها به اسارات درآمده‌اند و از آن زمان تاکنون در نزدیکی عدلیب زندانی‌اند در حالی که ناامیدانه انتظار می‌کشند حکومت اسد با اقدام برای تبادل اسیر آنها را آزاد کند.

یکی از آنها در این فیلم می‌گوید: «یک‌سال است که ما اینجا انتظار می‌کشیم اما تاکنون هیچ مذاکره‌ای برای آزادی ما صورت نگرفته‌است. اگر ما عضو حزب‌الله، ایرانی یا روس بودیم حکومت سوریه حتما تا به حال راهی برای آزادی‌ما پیدا کرده بود. دلیل بی تفاوتی آنها این است که ما سوری هستیم. چرا؟ آیا ما به عنوان سرباز به این حکومت خدمت نکرده‌ایم؟»

در آخرین تبادل پرتعداد اسرا در سوریه در ژانویه 2013 رژیم اسد 2130 زندانی اپوزیسیون را در مقابل 48 اسیر ایرانی که پنج ماه بود به اسارت مخالفان در آمده بودند آزاد کرد. [2] سربازان دیگری که در این ویدئو مورد مصاحبه قرار می‌گیرند می‌گویند که با آنها «خوب رفتار می‌شود»، گفته‌ای که با تصاویر اجساد گرسنگی کشیده و شکنجه شده زندانیان در زندانهای رژیم که در ژانویه 2014 به رسانه‌ها درز کرد، تفاوت فاحشی دارد.

این ویدئو توسط یک گروه فعال سوری به نام «بصمه» (که در زبان عربی به معنی «اثر انگشت» است) تهیه شده‌؛ این گروه بر اساس گفته خودش درتلاش است «پیام انقلاب سوریه را به عنوان انقلابی فراگیر متعلق به همه مردم این کشور منتقل کند.» [3]

نظر سردبیر:
آیا تاکنون هیچ حکومتی را دیده‌اید که سربازان اسیر خود را رها کند تا برای آزادی اسرای خارجی مذاکره کند و در نهایت به ازای آزادی این اسرای خارجی، حاضر شود تعدادی از شهروندان خود را از زندانهایش آزاد کند؟

پانوشت:
[1] ویدئوی یاد شده را می‌توانید در لینک زیر بیابید: https://www.youtube.com/watch?v=WbDtF_6zJms
[2] http://www.nytimes.com/2013/01/10/world/middleeast/syria-iranians-prisoner-exchange.html
[3] وبسایت این گرووه را می‌توانید در این لینک بیابید: http://www.basmasyria.com/

پاسخ دهید