Select language / زبان خود را انتخاب کنيد

همزمان با حضور وزیر صنایع ایران در برلین: تجمع معترضان به حضور نظامی ایران در سوریه

Berlin2فعالان معترض به دخالت نظامی ایران در سوریه همزمان با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران در کنفرانس تجاری برلین در این شهر دست به تجمع زدند

معترضان: «سوریه ویتنام ایران است – سپاه پاسدارن و حزب‌الله را فوری از سوریه خارج کنید

برلین/تهران، ۱۹ فروردین ۱۳۹۳- فعالان گروه ایرانی «نامه شام» امروز در اعتراض به نقش ایران در بحران سوریه در برلین دست به تجمع زده و خواستار خروج فوری سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و حزب‌الله لبنان از این کشور جنگ‌زده شدند.

این افراد که برای ناشناس ماندن ماسک‌های سفید رنگ به صورت داشتند بنرهایی به زبا‌های فارسی، عربی، آلمانی و انگلیسی به همراه داشتند که بر روی آنها این جملات به چشم می‌خورد:‌ «سوریه ویتنام ایران است- پاسداران و حزب‌الله، فورا سوریه را ترک کنید!». علاوه بر این کلمات لوگوی «نامه شام»، گروه فعالی که اخیرا برای روشنگری در مورد نقش ایران در سوریه تشکیل شده است نیز بر روی این بنرها نقش بسته بود. (www.naameshaam.org)

این اجتماع آرام در مقابل هتل «وستین گرند» برلین صورت گرفت، محلی که محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت جمهوری اسلامی ایران و تعدادی دیگر از مقامات ایرانی در قالب کنفرانسی تجاری با نمایندگانی از صنعت و تجارت آلمان به گفتگو نشسته بودند. برگزاری این کنفرانس – «کنفرانس تجاری ایران-آلمان ۲۰۱۴»- توسط کانون خاورمیانه و خاورنزدیکِ آلمان (NUMOV) برنامه‌ریزی شده بود.

سارا یزدانیان، یکی از شهروند-خبرنگاران گروه نامه شام در تهران در این مورد گفت: «بازرگانان و سیاستمدارن آلمانی باید این نکته را در نظر داشته باشند که برقراری روابط تجاری با حکومتی مانند ایران که چنین سابقه سیاهی در مسائل حقوق بشری دارد در حال حاضر حکم حمایت غیرمستقیم از حکومت جنایتکار سوریه را دارد. آنها نمی ‌توانند بی‌توجه روابط تجاری خود را دنبال کنند درحالی که مردم سوریه توسط نیروهای بشار اسد، سپاه پاسدارن، جنگجویان حزب‌الله و شبه‌نظامیان عراقی کشته و آواره می‌شوند. تمامی این نیروها توسط حکومت ایران حمایت و کنترل می‌شوند،‌ حکومتی که دولت آلمان قصد دارد روابط تجاری خود را با آن پی بگیرد.»

او افزود: «چگونه آلمان و سایر کشورهای غربی می توانند بر حضور ایران در سوریه چشم ببندند درحالی که سیاست‌های روسیه در قبال اکراین را مورد انتقاد قرار می‌دهند؟ چرا در این مورد گسترش روابط تجاری به مسائلی مانند امنیت منطقه‌ای، اطلاحات دموکراتیک و دفاع از حقوق‌بشر در کشور ربط داده نمی‌شود؟»

علی شیرازی، یکی دیگر از شهروند-خبرنگاران ساکن تهران در این مورد می‌گوید: «حکومت سوریه بدون حمایت نظامی و اقتصادی ایران حتی بیست و چهار ساعت هم دوام نخواهد آورد. درحالی که مردم ایران ناچارند با دشواری‌های اقتصادی دست و پنجه نرم کنند، میلیونها دلار از دارایی‌هایشان برای جنگی بی‌حاصل هزینه می‌شود تا اسد را در راس قدرت نگه دارد. سوریه بی‌شک تبدیل به ویتنامِِِِِ ایران شده‌است.»

شیرازی افزود:‌ «ما مردم ایران از آلمان و سایر کشورهای قدرتمند درخواست می‌کنیم که حکومت ایران را واردار کنند دست از دخالت فاجعه‌بار خود در جنگ سوریه بردارد. ما بی‌شک با برقراری روابط تجاری موافقیم اما نمی‌توانیم بر این حقیقت چشم ببندیم که بخش عظیمی از منافع حاصله از آن در راه اقدامات ضد حقوق بشری ایران، جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت در سوریه بر باد می‌رود.

اطلاعات تکمیلی (برای رسانه‌ها):

پس از اطلاع «نامه شام» از کنفرانس فوق در برلین از گروهی از دوستان خود در آلمان خواست این اعتراض مسالمت آمیز را سامان بدهند. این فرصتی بود برای تاکید بر مسئله ای مهم و کلیدی – دخالت ایران در سوریه- که مقامات ایرانی ترجیح می‌دهند آن را از طرف‌های آلمانی خود پنهان کنند.

«نامه شام» یا «نامه‌هایی از سوریه» گروهی است متشکل از فعالان و شهروند خبرنگاران ایرانی که برای اطلاع‌رسانی به مردم ایران در مورد سیاست‌های حکومت ایران و دخالت آن در سوریه تشکیل شده‌است. این پروژه خبری که اوایل سال جاری آغاز به کار کرده، بر رصد و تشریح اخبار جهت دار رسانه‌های حکومتی ایرانی و گزارش رویدادهای مهم سوریه به زبان‌های انگلیسی و فارسی از زاویه دیدی مستقل متمرکز است. هیچ رسانه دیگری در حال حاضر با چنین تمرکز .و استقلالی وقایع سوریه را برای مردم ایران گزارش نمی‌کند. برای اطلاعات بیشتر به وبسایت «نامه شام» مراجعه کنید: http://www.naameshaam.org.

ویدئوها و تصاویر این تجمع اعتراضی را می‌توانید در این آدرس ببینید و دانلود کنید:‌

http://www.naameshaam.org/%D8%AA%D8%B5%D8%A7%D9%88%DB%8C%D8%B1-%D9%88-%D9%81%DB%8C%D9%84%D9%85-%D9%87%D8%A7-%D8%A7%D8%B9%D8%AA%D8%B1%D8%A7%D8%B6%D9%89-%D9%86%D8%A7%D9%85%D9%87-%D8%B4%D8%A7%D9%85-%D8%AF%D8%B1-%D8%A8%D8%B1%D9%84/

لطفا نام «نامه شام» را به عنوان منبع تصاویر ذکر کنید.

برای پرسش‌های بیشتر:

لطفا از طریق صفحه فیس بوک (https://www.facebook.com/pages/Naame-Shaam/438772749584524) و یا آدرس ایمیل ما ([email protected]) با ما تماس برقرار کنید. به دلیل حضور در ایران و ملاحظات امنیتی متاسفانه انتشار اطلاعات ارتباطی بیشتر و یا فاش کردن مشخصات واقعی برای ما ممکن نیست. مشخصات دوستان ما در کشورهای عربی و سایر نقاط نیز فعلا به دلایل امنیتی منتشر نخواهد شد. از درک و توجه شما ممنونیم.

پاسخ دهید