Select language / زبان خود را انتخاب کنيد

چه کسی مذاکرات هسته‌ای را به پیش می‌برد، دولت یا سپاه؟

IMAGE634755426597135088«نیروهای مسلح ایران هیچ توافق‌ [هسته‌ای] غیراصولی را نمی‌پذیرند

سردار مسعود جزایری، معاون ستاد کل نیروهای مسلح

منبع: http://ilna.ir/news/news.cfm?id=159333

 

نظر:

این اولین باری نیست که فرماندهان سپاه پاسداران در زمینه مذاکرات هسته‌ای اظهارنظر یا به دو طرف داخلی و خارجی آن در مورد نتایج احتمالی‌اش هشدار می‌دهند.

به لحاظ قانونی، می‌دانیم که مسایل مربوط به سیاست خارجی در حوزه اختیارات دستگاه دیپلماسی کشور، وزارت خارجه است و بعلاوه بر اساس نص صریح قانون اساسی نیروهای نظامی مجاز به دخالت در امور سیاسی کشور نیستند.

اما به نظر می‌رسد آیت‌الله خامنه‌ای چندان با این بخش از قانون اساسی موافق نیست. چنان که آیت‌الله سعیدی، نماینده ولایت فقیه در سپاه پاسداران طی سخنرانی در سال گذشته اعلام کرد به باور او «فعالیت سیاسی جزو وظایف سپاه است.» [۱] نظری که صریحا بر خلاف قانون اساسی ایران است.

اظهارنظرهایی از این دست نشان می‌دهد که مسئولیت اختیار عمل گسترده فرماندهان سپاه در حوزه‌های سیاسی بین‌المللی و داخلی باید به پای چه کسی نوشته شود و دلیل لحن قدرتمندانه و سرشار از اعتماد به نفس جزایری و همکارانش در اظهار نظر در مورد چیزی که به لحاظ قانونی به وی ربطی ندارد را توضیح می‌دهد. [۲]

بعلاوه سیاست تنها حوزه‌‌ای نیست که سپاه در آن سرک می‌کشد. ایجاد و توسعه امپراتوری اقتصادی سپاه درست در زمانی که مردم ایران تحت شدیدترین فشارهای معشتی قرار دارند جنبه دیگری‌از قدرت و امنیت کامل این نیرو در جولان دادن در کشور را آشکار می‌کند. به این لیست می‌تان سرکوب بی‌رحمانه مردم طی سال‌های اخیر ، دستگیری و آزار فعالان مدنی و روزنامه‌نگاران و بسیاری فعالیت‌های دیگر را نیز افزود.

آیا هیچ جنبه‌ای از زندگی ایرانیان هست که سپاه مشغول نقش‌آفرینی در آن نباشد؟ به راستی چه کسی این مذاکرات را به پیش می‌برد، دولت یا مقامات سپاه؟

 

[1] http://iranmilitarynews.org/2013/02/14/khameneis-irgc-rep-political-activities-are-among-the-duties-of-the-irgc/

[2] http://www.jamejamonline.ir/NewsPreview/1389410869700537879

 

پاسخ دهید