Select language / زبان خود را انتخاب کنيد

یک نماینده مجلس: فاش کردن جزئیات حمایت نظامی ایران از حکومت سوریه «به ضرر منافع ملی» است

ماه گذشته یکی از نمایندگان مجلس در سخنانی با افتخار اعلام کرده بود که ایران علاوه بر آموزش ۵۰ هزار نیروی حزب الله، ۱۵۰ هزار نیروی سوریه را در خاک ایران و ۱۵۰ هزار نیروی دیگر این کشور را در خاک سوریه تعلیم نظامی داده است. [۱] چندی پیش یکی دیگر از نمایندگان مجلس خواستار بررسی و رسیدگی به اظهارات سید محمود نبویان، فاش کننده این اطلاعات شد. نماینده معترض منصور حقیقت پور اعلام کرد فاش کردن چنین جزئیاتی منجر به معرفی ایران به عنوان «حامی تروریستها» است و به «منافع ملی کشور» آسیب وارد خواهد کرد.[۲]

جالب اینجاست که حقیقت پور – که مانند نبویان از نمایندگان متعلق به جناح محافظه کار محسوب می شود- در این سخنان به هیچ وجه منکر نقش ایران در آموزش و حمایت نیروهای بشار اسد نشده است. او تنها تاکید می کند فاش کردن چنین اطلاعاتی به «منافع ملی» کشور آسیب وارد خواهد کرد و به همین دلیل خواستار مخفی ماندن این جزئیات است.

نظر سردبیر:
تندروهای ایرانی در مورد سوریه با یک تناقض اساسی مواجه هستند، از یک سو به تاکید بر نقش ایران در سوریه، توجیه حضور نظامی نیروهای ایرانی در این کشور و بسیج هرچه بیشتر طبقه اجتماعی طرفدار خود نیازمندند و از سوی دیگر ناچارند نیم نگاهی به غرب داشته باشند تا رابطه پرفراز و نشیب خود با قدرتهای بین المللی را بیش از این دچار مشکل نکنند. اما واضح است که چنین تلاشی برای مخفی کاری در این مقطع زمانی محکوم به شکست است، زیرا دیگر هیچ کس، حتی خود مقامات ایرانی نیز نمی توانند منکر حضور اساسی نیروهای سپاه و نقش حیاتی آنها در بر سر کار ماندن بشار اسد علیرغم خواست مردم سوریه شود.

یادداشت ها:

[۱] فارسی: http://emroozofarda.ir/?p=3047
انگلیسی: http://en.trend.az/regions/iran/2241820.html.
[۲] http://khabaronline.ir/%28X%281%29S%28zv0jvfqnirzv02vdv33nlcia%29%29/detail/338638/Politics/parliament

1 نظر
پاسخ دهید