Select language / زبان خود را انتخاب کنيد

آیا دولت ایران با هردو جبهه درگیر در سوریه همدست است؟

US_Treasuryدولت ایالات‌متحده در تحریم‌های تازه خود یکی از اعضای برجسته القاعده در ایران را هدف گرفته‌است

خزانه آمریکا لیست جدیدی از افراد و شرکت‌هایی که به زعم این سازمان تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران را زیرپا گذاشته‌اند منتشر کرده که مانند لیست قبلی، شامل نام‌های حقیقی و حقوقی‌ست که در تهیه و ارسال سلاح به سوریه و پیشبرد برنامه هسته‌ای ایران فعال هستند. نکته‌ای که در این لیست تازگی دارد، وجود نام یکی از حامیان کلیدی القاعده است که تاکنون در جمع‌آوری حمایت مادی و جذب نیروهای جدید برای القاعده (که دشمن درجه یک رژیم سوریه به شمار می‌آید) نقش بسیار موثر ایفا کرده‌است. نکته عجیب این است این مامور القاعده تمام فعالیت‌های خود را از درون خاک ایران سازماندهی می‌کند.

در گزارش سازمان خزانه‌داری آمریکا آمده‌است که این تحریم‌های تازه – در کنار سایر نام‌های حقیقی و حقوقی قید شده در آن- «یکی از کمک‌ رسانان کلیدی القاعده در ایران که از حامیان شبکه حمایتی حیاتی سازمان القاعده به شمار می‌آید و با اطلاع مقامات ایرانی در خاک این کشور فعالیت می‌کند» را هدف قرار می‌دهند. این همکار القاعده، اولیمژان آدخاموویچ سادیکوف که به نام جعفر‌الازبکی و جعفر مویدینف نیز معروف است، از اتباع ازبکستان محسوب می‌شود و در مشهد، شهری که فاصله چندانی تا مرز افغانستان ندارد زندگی می‌کند.

براساس گزارش سازمان خزانه‌داری آمریکا، شبکه الازبکی از ایران به عنوان نوعی ایستگاه ترانزیت برای نقل و انتقال پول و جنگجویان خارجی به ترکیه و پس از آن به سوریه استفاده می‌کند تا این جنگجویان بتوانند برای جنگیدن در کنار سایر شبه‌نظامیان القاعده در گروه جبهه النصره وارد این کشور شوند. جبهه‌النصره گروهی وابسته به القاعده و یکی از قدرتمند ترین گروه‌های مسلح درگیر در سوریه است که علیه نیروهای رژیم سوریه و نظامیان حامی آنها در خاک این کشور می‌جنگد.

الازبکی همچنین با تهیه ویزا و پاسپورت ایرانی برای تعدادی از اعضای القاعده، تسهیل سفر آنها به پاکستان و افغانستان یا خارج شدن آنها از این کشورها را برعهده داشته‌است، در حالی که « دولت ایران از فعالیت‌های او مطلع بوده‌است».

این نخستین باری نیست که نام اعضا و حامیان القاعده در لیست تحریم‌های مربوط به ایران نقش می‌بندد؛ در جولای 2011 نیز خزانه آمریکا عزالدین عبد العزیز خلیل مشهور به یاسین‌السوری را به لیست افرادی که تحریم‌های وضع شده علیه ایران را زیرپا گذاشته‌اند افزود. در اکتبر 2012 نیز نام عادل راضی سقر الوهابی الحربی به این لیست اضافه‌ شد. گفته می‌شود السوری رئیس شبکه القاعده در ایران است و الحربی معاونت او را برعهده دارد. سازمان خزانه‌داری آمریکا برای شخص یا اشخاصی که خبری از محل اختفای آنها بدهند، جایزه‌ای 17 میلیون دلاری تعیین کرده‌است. یاسین‌السوری که در واقع تابعیت سوری دارد در اواخر سال 2011 مدتی در ایران دستگیر و زندانی شد، اما اندکی بعد دوباره از زندان آزاد شد.

درواقع جعفر الازبکی که نامش به تازگی به لیست تحریم شدگان اضافه شده، به عنوان یکی از اعضای «اتحاد جهاد اسلامی» (Islamic Jihad Union) از همکاران یاسین السوری به شمار می‌آید که به او برای تامین بودجه فعالیت‌هایش در ایران یاری می‌رساند. یکی از ماموریت‌های الازبکی این بود که کمک‌های مالی اهدایی از طرف حامیان القاعده در کشورهای حاشیه‌ خلیج‌فارس را از طریق ترکیه به زیرمجموعه‌های این سازمان تروریستی از جمله جبهه‌النصره برساند.

قبلا اخباری مبنی بر فروش نفت به رژیم سوریه توسط جبهه‌النصره و پیش از آن دولت اسلامی عراق و شام (موسوم به داعش) منتشر شده بود. گفته می‌شد در مقابل این کمک، القاعده و گروه‌های وابسته به آن این امکان را می‌یافتند که بدون مزاحمت ازشبکه خود در ایران برای جابه جایی پول و سرباز استفاده کند. (برای اطلاعات بیشتر می‌توانید برای مثال به این گزارش مراجعه کنید: http://www.businessinsider.com.au/assad-helped-build-al-qaeda-in-syria-2014-1 )

منبع: سازمان خزانه‌داری آمریکا
http://www.treasury.gov/press-center/press-releases/Pages/jl2287.aspx

نظر سردبیر:
می‌توان مطمئن بود که تحریم‌های اعمال شده از طرف آمریکا – علیرغم تمام دشواری‌هایی که برای مردم ایران درپی داشته‌اند- براساس تحقیقات گسترده و اطلاعات قابل اتکا از فعالیت‌های دولت ایران تنظیم و تصویب می‌شوند، نه برمبنای شایعات و اخبار بی‌اساس درج شده در چند رسانه تندروی آمریکایی، در نتیجه می‌توان اطمینانی نسبی به صحت و سلامت این اطلاعات داشت و آنها را صرفا بخشی از جنگی روانی علیه ایران به شمار نیاورد.

حمایت از دوسوی درگیری در جنگ‌ها تاکتیکی قدیمی‌ست که بسیاری از حکومت‌ها در گذشته از آن بهره گرفته‌اند، از سازمان سیا و عملکرد آن در آمریکای مرکزی گرفته تا رژیم اسد و نوع دخالت آن در جنگ داخلی لبنان. حکومت ایران نیز در این مورد استثنا نیست، با این تفاوت عمده که مقامات ایرانی کماکان در تلاشند به هواداران خود بقبولانند که جنگ آنها در سوریه، «جهادی مقدس» برعلیه نیروهای «تکفیری» است.

علاوه براین حمایت حکومت ایران از القاعده و نقش ایران در تسهیل فعالیت‌های این گروه تروریستی موضوع تازه‌ای نیست. شاید گزارش‌هایی که مدتی پیش منتشر شد و از دادن «درجه‌ای از آزادی‌ عمل» به اعضای القاعده برای فعالیت در ایران خبر می‌داد را به خاطر داشته باشید. (برای نمونه گزارش زیر را بخوانید: http://www.businessinsider.com.au/bin-ladens-son-in-law-has-iranian-intel-2013-3).

حدس زدن اینکه چه کسی در پس این تصمیم‌سازیهاست چندان دشوار نیست؛ فرمانده سپاه قدس، قاسم سلیمانی، کسی است که به نظر می‌رسد عملا درحال فرمان‌راندن بر سوریه و اداره آن است.

پاسخ دهید