Select language / زبان خود را انتخاب کنيد

راه اندازی وب سایتی برای رصد کردن نقش ایران در جنگ سوریه توسط فعالان ایرانی

دست اندرکاران «نامه شام»:‌ « سوریه، درحال تبدیل شدن به ویتنام ِ ایران استNaameShaam_logo

تهران، ۲۶ اسفند ۹۲ – همزمان با سومین سالگرد آغاز انقلاب سوریه، گروهی از فعالان و شهروندخبرنگاران ایرانی با هدف اطلاع رسانی به مردم ایران در مورد  دخالت و نقش مستقیم حکومت این کشور در بحران سوریه وب سایتی دوزبانه (فارسی و انگلیسی) راه اندازی کرده اند. این وب سایت که «نامه شام»  یا «نامه هایی از سوریه» (“Letters from Syria”) نام دارد، رسانه ای است مستقل که بر پوشش اخبار و ارائه تحلیل های معتبر در مورد انقلاب سوریه و نقش حکومت ایران در سرکوب آن متمرکز خواهد بود. پیش تر  در  بهمن ماه سال جاری، دست اندرکاران این وبسایت صفحه ای با نام مشابه ( http://tiny.cc/NaameShaam-FB ) در فیس بوک راه اندازی کرده بودند.

سارا یزدانیان، یکی از فعالان دست اندرکار در این وبسایت می گوید: «هدف ما این است که مردم بدانند چرا و چگونه حکومت ایران سپاه پاسداران، حزب الله لبنان و شبه نظامیان عراقی را بسیج کرده است تا از حکومت بشار اسد – دیکتاتوری که مردم خود را قتل عام کرده و کشورش را به نابودی کشانده است حمایت کنند. » او می افزاید: «ما می خواهیم هموطنانمان بدانند که این جنگ – علاوه بر فاجعه انسانی در سوریه- به لحاظ اقتصادی و سیاسی تاثیری مستقیم بر زندگی تک تک ایرانیان نیز دارد. حکومت ایران میلیاردها دلار از سرمایه های ملی کشور – که مردم ایران اکنون بیش از هر زمان دیگری به آن احتیاج دارند- را بر باد داده و می دهد تا از دیکتاتوری پشتیبانی کند که مردم سوریه از او بیزارند. در واقع سرمایه ای که باید صرف ایران و ایرانیان شود، برای دخالت نظامی در  سوریه هزینه می شود.»

علی شیرازی، یکی دیگراز شهروندخبرنگاران دست اندرکار در این وبسایت می گوید:‌ «فاجعه زمانی آغاز شد که در اواسط سال ۲۰۱۳ سپاه پاسداران از حزب الله لبنان خواست علنا از حکومت بشار اسد حمایت کند. این جنگی است که آنها  برنده آن نخواهند بود، تاریخ نشان می دهد که هیچ کس از پس مردمی که برای آزادی مبارزه می کنند بر نخواهد آمد. سوریه رفته رفته تبدیل به ویتنام ایران می شود و این حق هموطنان ماست که از فعالیت های حکومت ایران در این کشور اطلاع داشته باشند.»

ایده «نامه شام» از کجا آمد؟
ایده راه اندازی این وبسایت پس از تظاهرات معترضان سوری در روز جمعه ۸ نوامبر ۲۰۱۳ در ذهن ما جرقه خورد. مانند جمعه های دیگر از زمان آغاز انقلاب سوری‌ها در مارس ۲۰۱۱، در هشتم نوامبر نیز اعتراضات ضد حکومتی در سراسر سوریه برگزار شد، با این تفاوت که آن جمعه خاص توسط تظاهر کنندگان “جمعه نه به اشغال سوریه توسط ایران ” نامیده شده بود.  با دیدن عکس‌ها و ویدیوهای راه پیمایی های آن روز، این مساله به ذهن‌مان خطور کرد که ما  ایرانیان اطلاعات بسییار کمی از آنچه واقعا در سوریه در حال وقوع است داریم و بیشتر اطلاعاتی که به دست ما می رسد، اطلاعات جانبدارانه ای است که از رسانه‌های تحت کنترل حکومت می‌آید.

بعلاوه میزان اطلاعات واقعی و قابل اتکایی که در مورد نقش ایران در سوریه در دسترس افکار عمومی است، بسیار ناچیزست. به عنوان نمونه کسی نمی داند چه مقدار از بیت المال توسط حکومت ایران برای مسلح کردن حکومت بشار اسد در جنگ علیه مردم سوریه به هدر می‌رود یا چه تعداد از اعضای سپاه پاسداران درکنار نیروهای حکومت سوریه می جنگند. آیا آنگونه که حکومت ایران ادعا می‌کند، وابستگان حکومت تنها به عنوان “مشاور” در سوریه فعال هستند؟ وسعت مداخله حزب الله در سوریه چقدر است؟ اینها سوالاتی است که ما می خواهیم به آنها جواب بدهیم.

روش کاری «نامه شام» چیست؟
کار ما دیده‌بانی و بررسی ابعاد اخبار  یک طرفه و غیرواقعی است که حکومت ایران و رسانه‌های تحت کنترل آن در مورد سوریه منتشر می کنند. ما بر وقایع مهم در سوریه متمرکز شده و آنها را از یک نظرگاه مستقل ایرانی گزارش و تفسیر خواهیم کرد، امری که هیچ رسانه فارسی زبانی تاکنون به آن توجه نشان نداده است. «نامه شام» با شبکه‌ای از خبرنگاران اختصاصی در سوریه، لبنان، ایران و کشورهای دیگر و همینطور شهروندخبرنگاران، سازمان‌های حقوق بشری و گروه‌های فعال سوری در ارتباط است.  هرچند ما همدلی و همبستگی‌ خود با مردم سوریه در کوشش‌شان برای کرامت و آزادی را کتمان نمی‌کنیم، اما خود را متعهد می دانیم برای بکار بستن بالاترین استانداردهای روزنامه‌نگاری و ارائه اخبار واقعی و غیرجانبدارانه بکوشیم.

 

پاسخ دهید