Select language / زبان خود را انتخاب کنيد

چند جنگجوی حزب‌الله تاکنون در سوریه کشته شده‌اند؟

Hezbollah_gravestonesمنابع اپوزیسیون سوریه می‌گویند تا به حال هزاران جنگجوی حزب‌الله لبنان در سوریه جان سپرده‌اند در حالی که حزب‌الله مصر است چند ده یا در نهایت چند صد سرباز خود را در این کشور از دست داده‌است. در واقع مقامات حزب‌الله به شدت در تلاشند رقم واقعی کشته‌شدگان را از افکار عمومی پنهان کنند زیرا فاش شدن آن می‌تواند به شدت به روحیه حامیان این گروه آسیب وارد کند.

براساس بررسی که اخیرا توسط یک وبلاگ‌نویس مستقل لبنانی انجام شده‌است دست کم ۳۲۲ جنگجوی حزب‌الله بین ژانویه ۲۰۱۲ و مارس ۲۰۱۴ در سوریه جان باخته‌اند. رقم اعلام شده توسط این وبلاگ‌نویس با آخرین آمار اعلام شده توسط گروه ناظران حقوق بشر در سوریه نیز سازگاری دارد. هشام اشقر در وبلاگ خود می‌نویسد:‌«برای پیدا کردن تعداد واقعی کشته شدگان تصمیم گرفتم خاکسپاری‌ها و مراسم ختم برگزار شده را دنبال کنم» و توضیح می‌دهد که شروع به بررسی آژانس‌های خبری رسمی حزب‌الله و سایر رسانه‌های نزدیک به این گروه کرده و اطلاعات مربوط به خاکسپاری سربازان آنها را با هم مطابقت داد تا اشتباهات عمدی یا غیرعمدی این منابع را تکرار نکند، زیرا به عنوان نمونه این منابع در مواردی یک فرد کشته‌شده را چندین بار و تحت نام‌های مختلف معرفی کرده بودند. اشقر می‌افزاید: «البته این لیست قطعی و نهایی کشته‌شدگان نیست و عدد واقعی می‌تواند بالاتر از این باشد اما به هرحال قطعا از تعدادی که بیشتر گروه‌های مخالف حزب‌الله ادعا می‌کنند بسیار کمتر است

منبع: http://mostlyoff.wordpress.com/2014/03/31/funerals-of-hezbollah-fighters-killed-in-syria/

(برای مشاهده نقشه‌ها و نمودارهای مربوطه لینک را باز کنید)

تصویری که در زیر می‌بینید سنگ‌های گوری را نشان می‌دهد که در نزدیکی گورستان باب صغیر به فروش می‌رسند و آرم حزب‌الله بر روی آنها نقش شده‌است.

منبع عکس:‌ https://www.zamanalwsl.net/news/30164.html

نظر سردبیر:

بازی اعداد، بازی خطرناکی‌است. نویسنده خود معترف است که آژانس‌های خبری حزب‌الله «اخبار همه خاکسپاری‌ها را پوشش نمی‌دهند و اطلاعاتشان در این مورد منظم و طبقه‌بندی شده نیستچنین ایراداتی به بیشتر وبسایت‌های حامی حزب‌الله و صفحه‌های فیس‌بوک مربوط به آنها نیز وارد است. بعلاوه می‌دانیم که اجساد تمامی کشته‌شدگان حزب‌الله در سوریه به لبنان بازگردانده نمی‌شود و حزب‌الله در مواردی از خانواده قربانیان میخواهد در مقابل دریافت پول از برگزاری مراسم خاکسپاری و سوگواری عمومی صرف‌نظر کنند. (برای توضیحات بیشتر در این مورد: http://www.naameshaam.org/en/pictures-of-hezbollah-fighters-killed-in-syria/ )

اما گذشته از اینکه تعداد واقعی این کشته‌شدگان کدام است، سوال بنیادین و اصلی این است:‌ چرا این مردان جوان یکی پس از دیگری به قتل‌گاه خود در کشوری دیگر فرستاده می‌شوند؟ و تامین هزینه‌های این جنگجویان توسط ایران چه هزینه‌هایی را به صورت روزانه بر ایرانیان تحمیل می‌کند؟ آیا حزب‌الله می‌داند که سوریه تبدیل به ویتنامی برای این گروه خواهد شد؟ تاریخ شهادت می‌دهد، هیچ متجاوزی، هرچند نیرومند، نمی‌تواند از پس‌اراده مردمی که برای دست‌یابی به آزادی قیام‌ کرده‌اند برآید.

پاسخ دهید