Select language / زبان خود را انتخاب کنيد

یک سال پش از کشتار البیدا و بانیاس: چه کسی مسئول است؟

Mideast Syriaهفته جاری نخستین سالگرد کشتار در دو شهر البیدا و بانیاس است، جایی که نیروهای حکومت سوریه 248 غیرنظامی را با سنگدلی تمام اعدام کردند. این کشتار یکی از نخستین و مرگبارترین کشتارهای جمعی از زمان آغاز انقلاب سوریه است و به وضوح برای تنبیه دست جمعی مردم این منطقه که از طرفداران انقلاب سوریه به شمار می‌آمدند انجام شده است و درست پس از آن صورت گرفت که ارتش سوریه شورشیان اپوزیسیون را از این منطقه بیرون راندند.

دیده بان حقوق بشر پس از این دو کشتار برمبنای تصاویر ویدئویی و مصاحبه‌های انجام شده با ساکنان این دو منطقه گزارش 68 صفحه‌ای که در مورد جزئیات آن منتشر کرده است. عنوان این گزارش این است: «هیچ کس نمانده: اعدام های فوری صورت گرفته توسط نیروهای حکومت سوریه در البیدا و بیناس» و می‌توان آن را در این آدرس یافت:

http://www.hrw.org/news/2013/09/13/syria-mass-executions-government-forces.

جو استورک، رئیس دیده بان حقوق بشر در خاورمیانه می گوید: «همزمان با تمرکز توجه جهانی بر عدم بکار گیری سلاح شیمیایی توسط حکومت سوریه بر علیه مردم، این را نیز نباید فراموش کنیم که دولت سوریه از سلاح های متعارف نیز برای قصابی مردم غیر نظامی بهره می گیرد

نظر سردبیر:

متأسفانه این گزارش و سایر گزارش‌های مهمی که جنایات حکومت سوریه را ثبت و مستند می‌کنند اغلب اشاره‌ای به مقصر واقعی جنایات رخ داده نمی کنند. این کشتار و سایر کشتارهایی که در سوریه روی می‌دهد هیچ یک بدون حمایت مستقیم نظامی، اقتصادی و سیاسی حکومت ایران از دولت سوریه اتفاق نمی افتاد. آیت الله خامنه ای و رئیس سپاه قدس قاسم سلیمانی نیز در این جنایات درست به اندازه بشار اسد و فرماندهان تحت فرمانش در مورد این جنایات جنگی علیه بشریت مقصرند. از آن‌ها نیز باید نام برده شود و آن‌ها نیز بایدبه زودی روزی در آستانه عدالت پاسخگو باشند.

پاسخ دهید