Select language / زبان خود را انتخاب کنيد

‎ با گذشت سه سال از جنگ، سوریه سراسر به ویرانی کشیده شده است

Assad_king_skullsهمزمان با ورود انقلاب سوریه به چهارمین سال آغاز آن، گزارش های نگران کننده متعددی از سوی سازمان های بین المللی حقوق بشر منتشر شده که وخامت اوضاع در این کشور جنگ زده را نشان می دهد. «نامه شام» خلاصه ای از این گزارش ها را ترجمه و آماده کرده تا خوانندگانش تصوری درست تر از جنایاتی که روزانه در این کشور روی می دهد داشته باشند و بدانند حکومت ایران از چگونه حکومتی در سوریه دفاع می کند.

– جدیدترین گزارش از سوی «کمیسیون بین المللی تحقیق در مورد جمهوری عربی سوریه» منتشر و بناست در روز ۱۸ مارس در شورای حقوق بشر سازمان ملل ارائه شود. این گزارش خبر از «محاصره و حملات گسترده به مناطق مسکونی توسط نیروهای حکومت سوریه» می دهد و می افزاید این اقدامات منجر به بروز «تلفات عمده، سوء تغذیه و مرگ ناشی از گرسنگی» در این مناطق شده است. برای نخستین بار این کمیسیون وجود «گروه های مسلح دیگر» را نیز تایید و اعلام کرد آنها نیز دست به کشتار و شکنجه زده اند، با این حال بر اساس این گزارش بیشتر جنایت ها علیه بشریت و جنایات جنگی روی داده در سوریه توسط نیروهای دولتی این کشور و شبه نظامیان خارجی که در کنار آنها می جنگند انجام شده اند.
این گزارش بر مبنای تحقیقات صورت گرفته بین جولای ۲۰۱۳ تا ژانویه ۲۰۱۴ تهیه و در تنظیم آن از ۵۶۳ مصاحبه و مدارک دیگر نیز بهره گرفته شده است. نسخه کامل آن را می توانید در لینک زیر بخوانید:‌
http://www.ohchr.org/EN/NewsEvents/Pages/DisplayNews.aspx?NewsID=14314&LangID=E

– گزارش اخیر یونیسف نیز علاوه بر افت سطح سلامت و بهداشت و خلا آموزش و تحصیل کودکان سوری، خبر از «آسیب شدید» و تاثیر بلندمدت خشونت های سه سال اخیر بر آنها می دهد. آژانس بین المللی کودکان تخمین می زند که بیش از ۵.۵ میلیون کودک سوری در معرض آسیب های ناشی از جنگ در این کشور قرار گرفته اند، از این تعداد ۳ میلیون از خانه خود آواره و ناچار به پناه بردن به مناطق آرام تر از کشور شده اند و ۱.۲ میلیون به کشورهای همسایه گریخته اند. بر اساس این گزارش وضعیت کودکانی که در مناطق تحت محاصره به دام افتاده اند از هر دو گروه قبلی وخیم تر است، این گروه که تعدادشان به یک میلیون نفر می رسد به دلیل ادامه خشونت ها در محل سکونتشان هیچ نوع دسترسی به کمک های مددکاران ندارند.
این گزارش را که «تحت محاصره: وضعیت وخیم کودکان سوری پس از سه سال» نام دارد می توانید از طریق لینک زیر بیابید:
http://www.unicef.org/publications/index_72815.html

– گزارش تازه سازمان عفو بین الملل در مورد اردوگاه یرموک، محل سکونت آوارگان فلسطینی در دمشق نیز شرح «وقایع وحشت آوری نظیر جنایات جنگی، گرسنگی و مرگ» است. هرچند یرموک – که ماه هاست تحت محاصره نیروهای حکومت سوریه است- تنها ناحیه محاصره شده و قحطی زده سوریه نیست اما این گزارش نشان می دهد یکی از فاجعه بارترین وضعیت ها را دارد و بسیاری از غیرنظامیان در آن به دلیل کمبود مواد غذایی و دارو مرگی نتدریجی را تجربه می کنند.
این گزارش «بیرون فشردن حیات از کالبد یرموک: جنایات جنگی علیه شهروندان غیرنظامی » نام دارد و نسخه کامل آن از طریق لینک زیر در دسترس است.
http://www.amnesty.org/en/library/info/MDE24/008/2014/en

– اخیرا دبیرکل سازمان ملل بان کی مون ، رییس سازمان یونیسف ایرینا بوکووا ، اتحادیه عرب و اخضر ابراهیمی نماینده ویژه سازمان ملل در مورد سوریه در بیانیه ای مشترک هشدار دادند که «تخریب میراث فرهنگی سوریه باید متوقف شود». میراث فرهنگی کم نظیر سوریه ظرف سالهای اخیر به صورتی گسترده در معرض تخریب قرار گرفته است. چهار بنای ثبت شده به عنوان میراث بشری در سوریه (شهر باستانی پالمیرا در استان حمص، قلعه Crac des Chevaliers از دوران صلیبی، کلیسای باستانی سنت سیمون در روستای در شمال سوریه و تخریب شهر باستانی حلب از جمله ارگ قدیمی آن) در حال حاضر برای مصارف نظامی مورد استفاده قرار می گیرند و بناهای تاریخی به صورت مداوم در معرض دستبرد غارتگرانی هستند که یافته های خود را به خارج از سوریه قاچاق می کنند. بیانیه مشترک چهره های بین المللی فوق اعلام داشت:‌‌ «از میان رفتن چنین دستاورهای بشری پرارزشی تاثیری عمیق بر هویت و تاریخ مردم سوریه و جهان خواهد داشت.»
متن این بیانیه را می توانید از طریق لینک زیر بخوانید:‌
http://www.unesco.org/new/en/media-services/in-focus-articles/the-destruction-of-syrias-cultural-heritage-must-stop/

نظر سردبیر نامه شام:
نمی توان برای این ویرانی و خونریزی تنها حکومت اسد را سرزنش کرد،‌ حکومتی که به شهادت بسیاری از مقامات ایرانی و حزب الله لبنان در حال سقوط بود اگر حامیانش در این دو کشور به لحاظ اقتصادی و نظامی به حمایتش بر نمی خواستند. بانیان این همه رنج روزی به دست عدالت سپرده خواهند شد و آن روز، دور نیست.

پاسخ دهید