Select language / زبان خود را انتخاب کنيد

اعتراف یکی از مقامات نظامی ایران به نقش این کشور در تشکیل گروه های شبه‌نظامی «شبیهه» در سوریه

Gholam_Rashidیکی از مقامات نظامی برجسته ایرانی اخیرا در سخنانی از نقش اساسی سپاه پاسداران در پایه‌گذاری گروه شبه‌نظامی «نیروی دفاع ملی» در سوریه خبر داد، گروهی که معترضان سوری را هدف قرار داده و از زمان آغاز انقلاب سوریه در مارچ ۲۰۱۱ تاکنون اعمال ضد حقوق بشری بسیاری در بحران این کشور مرتکب شده‌است.

جانشین رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، سردار سرلشگر غلامعلی رشید در سخنرانی خود ادعای مقامات ایران را تکرار کرد:‌ «ما در سوریه نیروی مشغول جنگ نداریم» اما افزود که «فرماندهان سپاه برای تشکیل نیروی دفاع ملی به سوری‌ها مشاوره داده‌اند»، نیرویی که او به لحاظ تشکیلاتی آن را مشابه «نیروی بسیج» در ایران دانست.

بسیج که نام کامل آن «نیروی مقاومت بسیج مستضعفین» نام دارد گروهی شبه‌نظامی است که آیت‌الله خمینی در سال ۱۳۵۷ فرمان تشکیل آن را صادر کرد و هم‌اکنون بیش از هرچیز برای سرکوب فعالیت‌های مدنی و مخالفان در کشور به کار گرفته می‌شود.

نیروی دفاع ملی که در سوریه «شبیهه» (یا اوباش حکومتی) خوانده می‌شود در اواسط سال ۲۰۱۱ توسط برادر رئیس‌جمهور سوریه، ماهر اسد و پسرعموی او، رامی مخلوف پایه‌گذاری و مسلح شد تا «کارهای کثیف و پردردسر» در پروسه سرکوب معترضان را برعهده بگیرد. (برای اطلاعات بیشتر می‌توانید این مقاله تلگراف را در مورد سوابق این گروه شبه‌نظامی بخوانید:‌http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/middleeast/syria/10716289/How-Bashar-al-Assad-created-the-feared-shabiha-militia-an-insider-speaks.html )

طی سه سال گذشته،‌ «شبیه» با خشونت و اختیارعمل بسیار در جبهه اسد فعالیت کرده‌است:‌این گروه هر جایی که تصور می‌کند مخالفان حکومت اسد فعالیت یا حظور دارند خانه‌ها را آتش زده و غارت می‌کند، روستاها را ویران می‌کند، افراد را سر می‌برد و یا دست به تجاوز و شکنجه می‌زند. آنها اغلب مسئول یافتن، قتل یا شکنجه معترضان و فعالان ضد حکومتی در سوریه شمرده می شوند و اکنون حتی بازداشتگاه‌ها یا شکنجه‌گاه‌های مخصوص به خود را در سرتاسر سوریه دارند. ایست‌های بازرسی برپا شده توسط آنها اغلب بیش از حضور ارتش مردم را به وحشت می‌اندازد زیرا این گروه به شدت به خشونت و سنگدلی معروفند.

اعتراف سردار رشید به نقش ایران در شکل‌گیری این گروه در جریان سخنرانی وی در شهر دزفول و در حاشیه مراسم گرامیداشت آزادسازی این شهر در جریان جنگ ایران و عراق در سال ۶۱ صورت گرفت. در این سخنرانی که وبسایت دزفول امروز (http://www.deztoday.ir/?p=246669) مشروح آن را منتشر کرده است،‌ سردار رشید همچنین اخطار داد که «در صورت سقوط اسد نوبت به لبنان و حزب‌الله و پس از آن عراق می‌رسد» و به این دلیل است که ایران به «حزب بعث سوریه» کمک می‌کند، زیرا «تنها جرم» آن «مقاومت» [در برابر آمریکا و اسرائیل در منطقه] است.

هرچند سردار رشید این نکته را رد می‌کند، واضح است که شواهد بسیاری از حضور و کشته شدن نیروهای نظامی ایرانی در خاک سوریه وجود دارد. چند مثال در این مورد را می‌توانید در لینک‌های زیر ببینید:

http://tinyurl.com/mmkyj8x (انگلیسی: http://www.naameshaam.org/en/irans-secret-army/)

http://tinyurl.com/n37734d (انگلیسی: http://www.naameshaam.org/en/the-unholy-sepah-qods-commander-and-the-big-lie/)

http://tinyurl.com/msrgsdm (انگلیسی: http://www.naameshaam.org/en/new-images-of-iranian-fighters-in-syria/)

http://tinyurl.com/ka7869w (انگلیسی: http://www.naameshaam.org/en/latest-news-from-syria-3-january-2014/)

پاسخ دهید