Select language / زبان خود را انتخاب کنيد

اطلاعیه مطبوعاتی – نامه سرگشاده به حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان: «جنگجویان حزب الله را از سوریه خارج کنید تا فتنه متوقف شود و شیعیان لبنان از فاجعه در امان بمانند»

postcard_Nas_FARSI_2015لاهه، 19 ژانویه 2015 – گروه فعالان «نامه شام» (1) امروز در نامه ای سرگشاده به سید حسن نثر الله دبیرکل حزب الله لبنان از او خواست برای توقف فتنه (2) و نجات شیعیان لبنان از فاجعه ای که در پیش است جنگجویان این گروه را از سوریه خارج کند.

در این پیام ویدئویی که روی سایت یوتیوب منتشر شده است ، گروه نامه شام  بعلاوه از مردم لبنان، ایران و سوریه خواست با ارسال پیام های ویدئویی و نوشته هایی همراه با ادب و احترام از آقای نصرالله بخواهند به مداخله حزب الله در سوریه پایان دهد.

فواد حمدان، مدیر گروه فعالان نامه شام در این ویدئو گفت جنگجویان حزب الله در بسیاری از اعمال ضد حقوق بشری، جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت که در سوریه رخ داده اند «همدست» بوده اند. به گفته وی «رهبری این گروه و فرماندهان نظامی آن ممکن است به خاطر نقششان در این جرایم به دادگاه کشیده شوند».

آقای حمدان خطاب به آقای نصرالله گفت: «شما پیش تر استدلال کردید که برای جلوگیری از حمله نیروهای سنی جهادی به خاک لبنان، حزب الله باید در جنگ سوریه مداخله کند. اما  واقعیت  این است که دخالت نظامی مستقیم شما در سوریه خصوصا پس از نبرد القصیر در سال 2013،  به افزایش تعداد نیروهای جهادی هایی انجامیده است که برای تلافی این مداخله  به حمله های تروریستی در لبنان اقدام می کنند. این حضور بعلاوه به جنگی فرسایشی در مرز لبنان و سوریه منجر شده است. شیعیان لبنان امروز در هراس و نامنی دائم به سر می برند».

به زعم نویسندگان این نامه سرگشاده،  حزب الله اکنون حکم «نیرویی اشغالگر در سوریه و گروهی شبه نظامی در خدمت ماجراجویی های  حکومت ایران در عراق، سوریه و لبنان و یمن  را یافته است» و «نگران کننده تر از همه اینکه جنگجویان حزب الله بیش از همه شورشیان سنی و شهروندان سوری را می کشند و به این ترتیب فتنه ای بزرگتر ایجاد می کنند که  طی سالهای آینده به بی ثباتی بیشتر در منطقه و خود لبنان خواهد انجامید».

این نامه با درخواستی مستقیم از آقای نصرالله پایان می گیرد: «ما از شما می خواهیم پیش از آنکه دیر شود جلوی این فتنه را بگیرید. برای اینکار باید همه جنگجوها، مربیان نظامی و مشاوران حزب الله را از سوریه خارج کنید. بعلاوه یک پروسه آشتی ملی باید در لبنان شکل بگیرد تا مرهمی برای زخم ها و مقدمه شروعی دوباره باشد».

آقای حمدان با اشاره به هزینه های چنین تصمیمی افزود: «ما می دانیم که این تغییر در سیاست ها به معنای قطع رابطه با حکومت ایران و سرپیچی از دستورات سپاه قدس،  شاخه برون مرزی سپاه پاسداران است. اما ما در نامه شام بر این باوریم که چنین تصمیمی تنها راه برای به آخر رساندن مداخله خودکشی وار حزب الله لبنان در سوریه و نجات شیعیان لبنان از فاجعه است».

برای  سوالات بیشتر:
لطفا با فواد حمدان مدیر گروه فعالان نامه شام تماس حاصل کنید.

یادداشت هایی برای اصحاب رسانه:

1. «نامه شام» گروهی است متشکل از فعالان و شهروند روزنامه نگاران ایرانی، سوری و لبنانی که هدفش فاش کردن نفش حکومت ایران در بحران سوریه است،  www.naameshaam.org. این گروه با حمایت بنیاد حکومت قانون (مستقر در هلند) فعالیت می کند، www.lawrules.org.

2. فتنه در زبان عربی به معنای «درگیری فرقه ای» است. در مسئله حضور حزب الله در سوریه،  فتنه اشاره به درگیری میان شیعیان و گروه های سنی دارد.

3. در نوامبر 2014، نامه شام در گزارشی مفصل به نقش حکومت ایران در ادامه جنگ سوریه پرداخت. این گزارش که «ایران در سوریه: از کشوری هم پیمان تا نیرویی اشغالگر» نام دارد جزئیاتی بسیار از حضور حزب الله لبنان و سایر شبه نظامیان شیعه تحت فرمان سپاه در سوریه را شامل می شود.

لینک های مربوط به گزارش «ایران در سوریه: از کشوری هم پیمان تا نیرویی اشغالگر»:

4.  نامه شام بر مبنای گزارش بالا روایتی جدید از انقلاب و جنگ سوریه ارائه می کند و پیشنهاداتی مشخص برای ائتلاف بین المللی به رهبری آمریکا و متحدانش دارد:

پاسخ دهید