Select language / زبان خود را انتخاب کنيد

در آستانه گفتگوهای هسته ای، فعالان ایرانی در اعتراض به نقش ایران در سوریه در مقابل سفارت ایران در وین گرد آمدند

Naame Shaam protest at the Iranian embassy in Vienna, 12 May 2014

Naame Shaam protest at the Iranian embassy in Vienna, 12 May 2014

معترضان: «سوریه را فدای توافق هسته ای با ایران نکنید»

وین/تهران، 12 می 2014 – فعالان گروه ایرانی نامه شام [1] امروز در تجمعی در مقابل سفارت ایران در شهر وین، مخالفت خود با حضور و نقش سپاه پاسداران در سوریه را ابراز کردند. آن‌ها پلاکاردهایی در دست داشتند که بر روی آن این شعار ها به چشم می خورد: «سوریه را فدای توافق هسته ای با ایران نکنید» و «خونریزی در سوریه را متوقف کنید».

این تجمع آرام یک روز پیش از دیدار مسئول سیاست خارچی اتحادیه اروپاکاترین اشتونو وزیر خارجه ایران محمد جواد ظریف در وین صورت گرفت. این ملاقات بخشی از دور جدید مذاکرات میان ایران و گروه کشورهای 1+5 بر سر برنامه هسته ای جمهوری اسلامی به شمار می آید.

سخنگوی نامه شام، حسین امیر در این مورد گفت: «گفتگوی اتحایه اروپا و سایر قدرتهای جهانی با ایران بر سر برنامه هسته ای به خودی خود اقدامی است مثبت. اما طرف مقابل باید این گفتگوها را به بررسی نقش فاجعه بار ایران در بحران سوریه که از طریق سپاه پاسداران و نیروهای تحت کنترل آن، حزب الله لبنان و شبه نظامیان عراقی اجرا می‌شود نیز مربوط و منوط کرد. » او می افزاید: «خانم اشتون باید به آقای ظریف بگوید که دستیابی به توافق هسته ای و برطرف شدن تحریم ها تنها زمانی ممکن است که حکومت ایران تمام نیروهای خود را از سوریه خارج کند و سوری ها را به حال خود بگذارد. این به این معنی است که تمام نیروهای سپاه پاسداران، حزب الله لبنان و شبه نظامیان عراقی که به سوریه اعزام شده‌اند از این کشور خارج شوند. بعلاوه ایران باید دست از حمایت اقتصادی و نظامی حکومت اسد بردارد

علی رحیمی، یکی دیگر از سخنگویان نامه شام می گوید: «اتحادیه اروپا و ایلات متحده نمی‌توانند رنج غیرقابل تصور میلیونها سوری را برای پیشرفتی اندک در مذاکرات هسته ای با ایران از یاد ببرند. قدرت‌های جهانی در هنگام مذاکراتی از این دست بالاترین استانداردهای اخلاقی و سیاسی را در نظر داشته باشند نمی‌توان بر ماجراجویی های ایران در سوریه چشم بست و آن را موضوعی جدا و بی ارتباط با این مذاکرات به حساب آورد. »

پیشتر چهره‌های متعددی از میان مقامات ایرانی و رهبران حزب الله اعلام کرده‌اند که بدون حمایت عظیم مالی و نظامی ایران حکومت بشار اسد نخواهد توانست مدت طولانی دوام بیاورد. [2] در بیشتر درگیری‌های مهم در سوریه بیش و پیش از نیروهای ارتش این کشور، نیروهای سپاه پاسدارن و حزب الله می جنگند. بسیاری از ایست های بازرسی موجود در شهر دمشق توسط شبه نظامیان عراقی اداره می شودند و فرماندهان سپاه خود معترفند که عملیات بزرگ نظامیانجام شده بر علیه مخالفان جکومت سوریه توسط آن‌ها اداره و ککنترل می شود. [3]

بر اساس تخمین ها میلیاردها تومان از بودجه عمومی ایران هر ماه برای نگه داشتن اسد در راس قدرت هزینه می شود. تأمین بخش عمده هزینه‌ها در مناطقی از سوریه که تحت کنترل حکومت ایران قرار دارد بر عهده حکومت ایران است و از طریق تزریق این بودجه میلیاردی به بانک مرکزی سوریه است که حکومت این کشور قادر به پرداخت حقوق و واردات غذا . سایر اقلام برای حامیان خود است. واحد پول سوریه در صورت عدم وجود این حمایت اقتصادی مدتها پیش سقوط کرده بود.

علاوه بر این حکومت ایران است که هزینه سلاح های روسی خریداری شده از سوریه برای تسلیح نیروهای حکومت سوریه را می‌پردازد و بودجه لازم برای عملیات نظامی صورت گرفته توسط نیروهای سپاه، جنگجویان حزب الله و شبه نظامیان عراقی در حال نبرد در سوریه را می پردازد. همزمان مردم ایران هر روز بیش از پیش در معرض دشواری های اقتصادی قرار می‌گیرند و فقر و محرومیت در کشور افزایش می یابد. [4] به گفته معترضان در وین «ایران تمام رمق خود را در سوریه می بازد. سوریه رفته‌رفته به ویتنامی برای ایران تبدیل شده است

برای اطلاعات بیشتر:

می‌توانید از طریق صفحه فیس بوک نامه شام با سخنگوی آن حسین امیر تماس بگیرید:

https://www.facebook.com/pages/Naame-Shaam/438772749584524

یا از طریق این آدرس ایمیل با ما تماس بگیرید:

[email protected]

ویدئوها و تصاویر (با کیفیت بالا) این تجمع اعتراضی را می‌توانید از وبسایت نامه شام به آدرس زیر دانلود کنید:

http://www.naameshaam.org/category/press-media-fa/

پانویس ها (برای اهالی رسانه):

[1] نامه شام یا «نامه هایی از سوریه» گروهی است متشکل از فعالان و شهروندخبرنگاران ایرانی، سوری و لبنانی که با هدف اطلاع رسانی در مورد سیاست‌ها و نقش دولت ایران در بحران سوریه گردهم آمده اند. علاوه بر گردهم آیی ها و فعالیت‌هایی از این دست، گروه در زمینه رصد و اطلاع رسانی در مورد اخبار غیرواقعی و یک طرفه تولید شده توسط رسانه‌های حکومتی و طرفدار اسد در ایران نیز فعالیت می‌کند و وقایع عمده مربوط به جنگ سوریه را از زواویه دیدی بی طرفانه به دوزبان انگلیسی و فارسی گزارش می کند. رسانه‌های چندانی نمی‌توان یافت که با این تمرکز این موضوع را دنبال کنند. برای اطلاعات بیشتر در مورد نامه شام به وبسایت این گروه www.naameshaam.org مراجعه کنید.

[2] اینجا بخوانید: http://www.naameshaam.org/en/sepah-pasdaran-commander-iranian-support-kept-al-assad-in-power/

[3] اینجا بخوانید:

http://www.naameshaam.org/en/sepah-pasdaran-commander-al-assad-is-fighting-syria-war-as-our-deputy/

http://www.naameshaam.org/en/syria-is-an-occupied-country-and-sepah-pasdaran-are-the-ones-who-rule-it/

[4] اینجا بخوانید:

http://www.naameshaam.org/en/irans-failing-economy-the-syria-adventure-and-dreaming-of-the-bomb/

https://now.mmedia.me/lb/en/interviews/543426-letters-from-syria-to-iran

 

پاسخ دهید